Discussie: AI vs de mensheid
Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2018, 12:36   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Zoals ik het zie is er slechts sprake van AI als je tot een machine/wezen komt dat zich van zichzelf bewust is (zoals in Terminator, 'became self aware...').
Persoonlijk denk ik dat dat een grote fout is die nogal gangbaar is in het AI wereldje.

Ik onderscheid 3 totaal verschillende concepten:

- leven
- intelligentie
- bewustzijn

Dat zijn voor mij 3 totaal verschillende dingen. Het blijkt nu dat een mens de drie aspecten verenigt, maar dat wil niet zeggen dat een AI daar iets mee te maken heeft.

"leven" is voor mij: "een succesvol zelf-voortplantende strategie die als doelstelling heeft zichzelf in stand te houden over vergankelijke substraten heen".

Leven is voor mij onderworpen aan de fundamentele Darwin wet: leven is wat de strijd aangaat met ander leven om zijn eigen strategie laten te overleven, en die van de andere, die een concurrentie zal betekenen voor de vergankelijke substraten, uit te schakelen.

"intelligentie" is voor mij: de capaciteit om gegevens te verwerken en op succesvolle manier bij te dragen tot het uitwerken van een strategie.

"bewustzijn" is een filosofisch mysterie, dat volgens mij geen enkele behavioristische invloed heeft, want anders zou bewustzijn in tegenspraak zijn met fysica. Maw, "bewustzijn" is het passief bewust beleven van wat er in zekere structuren fysisch gebeurt. Ik zie het als de "ziel" die "meemaakt wat een lichaam doet", maar voor mij heeft die "ziel" geen enkele invloed over dat lichaam.

Een artificiële intelligentie is voor mij een niet-biologische entiteit die, qua universele intelligentie, de intelligentie van de mens overtreft. Dat kan al dan niet een levend wezen zijn: er is alle kans toe dat een artificiële intelligentie zichzelf in stand zal willen houden, maar dat hoeft niet.

Het lijkt mij ergens logisch dat als "leven" ertoe komt om "intelligentie" te ontwikkelen, dat een evolutionair voordeel oplevert in zijn Darwinistische strijd tegen ander leven. Ik denk dat dat is wat er gebeurt is bij dieren, en een speciaal dier is de mens, die intelligent genoeg is geworden om zelf nieuwe intelligenties (jammer genoeg niet zijn eigen) te ontwikkelen via engineering. Vandaar dat ik denk dat de mens een transitiesoort is, die een einde zal stellen aan biologische evolutie, en de aanvang zal geven voor engineering evolutie.

Ik noem dat de koolstof-silicium transitie.

Bewustzijn is daartoe nergens voor nodig, maar misschien is dat een onvermijdelijk bijverschijnsel. Aangezien we niet goed weten wat het verschil is tussen een fysische structuur die "een ziel" heeft die bewust ervaart, en een fysische structuur die zich op identieke wijze gedraagt zonder "ziel" (de filosofische zombie), is het moeilijk daarover iets te zeggen, maar in de mate dat mijn hypothese dat de fysica geldig blijft in bewuste wezens juist is, speelt dat bewustzijn of niet dus geen enkele rol in wat er fysisch zal gebeuren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 mei 2018 om 12:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden