Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2023, 12:51   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het grote verschil zit hem net in het feit dat je met een analoge meter elektriek kunt verbruiken wanneer het u uitkomt.

Als je met je analoge meter gedurende een uur het maximum van je capaciteit verbruikt (zodat net je hoofdzekering het niet laat afweten), dan maakt het gene eurocent verschil in je factuur.

Als je met je digitale meter gedurende een uur het maximum van je capaciteit verbruikt (zodat net je hoofdzekering het niet laat afweten), dan maakt het een groot verschil in je factuur.

Tot daar uw gelijkheid.
Ja, de gelijkheid van de minimum netkosten.
Citaat:
Capaciteitstarief: vast bijdrag bij analoge meter

Toch verandert ook in dat geval de aanrekening van de netkosten. Eigenaars van een analoge meter betalen een jaarlijkse bijdrage voor de netkosten. Dat bedrag stemt overeen met de minimale bijdrage die bij gezinnen en kmo’s met een digitale meter vervat zit in het capaciteitstarief. De tarifering van alle overige distributiekosten gebeurt als vanouds op basis van het verbruikte aantal kilowattuur elektriciteit.
Dan het piekverbruik erboven:

- Met wslk haalbare gemiddelde 3,37 kW maandpiek jaarlijks 40 € minder dan bij anologe meter.

- Met haalbare 4,37 kW maandpiek jaarlijks 3 € meer dan bij analoge meter.

Volgens:
Voorbeeld impact capaciteitstarief op analoge en digitale meter

Een eenvoudig voorbeeld verduidelijkt dit:

• Stel dat je gemiddeld 3.500 kWh op jaarbasis verbruikt, in Gent woont en een analoge meter hebt, dan betaal je in totaal 340 euro aan nettarieven: 109 euro capaciteitstarief + 218 afnametarief + 13 euro tarief databeheer.

• Komt Fluvius een digitale meter bij jou plaatsen, dan zul je voortaan inderdaad meer betalen voor het capaciteitstarief. Met een gemiddelde piek van 4,37 kW zal dat 190 euro zijn. Maar het afnametarief per kWh zal je slechts 140 euro kosten. Tel daarbij 13 euro voor het tarief databeheer en je komt in totaal aan 343 euro, of slechts 3 euro meer in vergelijking met een analoge meter. Bedraagt je gemiddelde piek slechts 3,37 kW, dan betaal je in totaal slechts 300 euro. Met een piek van 5,37 kW betaal je dan weer 387 euro.

Citaat:
Het grote verschil zit hem net in het feit dat je met een analoge meter elektriek kunt verbruiken wanneer het u uitkomt.
Maar je gaat meestal meer betalen.

Even checken wat onze gemiddelde maandpiek bedraagt:
Citaat:
Jouw verbruiksgegevens
Dagverbruik 2511 kWh
Maandpiek 3,32 kW
Ik betaal dus zeker 40€ minder sinds ik een analoge meter heb. (als ik dit kan houden, en als dat al in de wintermaanden kan twijfel ik daar niet aan)

En echt opgepast hebben we nu ook niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 13:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden