Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2008, 18:11   #2
Bas Luyten
Vreemdeling
 
Bas Luyten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Objec!ief Bekijk bericht
Naar wat ik uit de pers heb vernomen zou Yves Leterme in de werkgroep die belast is met het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde (BHV) voorziet in de splitsing van het kiesarrondissement en het creëren van twee kiescolleges: één dat Waals-Brabant, Brussel en de zes randgemeenten omvat en het andere zou Vlaams-Brabant zijn.

Yves Leterme was dé stemmentrekker van het kartel CD&V / N-VA.

Wat is het standpunt van Jong N-VA over dit voorstel van hun eigen stemmenkanon?

We hebben al een paar opties uit de werkgroep horen komen. Sommige gingen nog veel verder dan dit... Dat de franstaligen het BHV-probleem maar oplossen. De Vlamingen hebben, meerderheid tegen minderheid, een voorstel gestemd. Wij zijn geen vragende partij. Wij willen onderhandelen over een oplossing voor BHV, maar het minimum is wel gesteld met het eerder gestemde voorstel. Vinden ze geen oplossing, geen probleem, dan wachten we wel tot hun belangenconflicten op zijn.

Er is maar één zaak die mij geruststelt in de werkgroep en dat is de aanwezigheid van Bart De Wever, als kartelafgevaardigde.
Ik heb respect voor de moeilijke taak die Leterme tracht te volbrengen. Hij moet op zoek naar een compromis tussen twee regio's die weinig tot toegevingen bereid zijn en hij voelt daarbij de hete adem van zijn kartelpartner in zijn nek. Een mens zou van minder ziek worden.
Of dit voorstel van de pen van Leterme is kan ik niet beoordelen.
Jong N-VA zal, net als de N-VA, haar evaluatie binnen zeer korte tijd maken. Dan zullen we weten waar we staan...
__________________
http://www.jongnva.be
Bas Luyten is offline   Met citaat antwoorden