Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2009, 17:25   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht

Hoe zagen de Neanderthalers eruit, als niet Klassiek Afrikaans?
Hoe verklaar je de witten, als de eerste mens Afrikaans en zwart van huid was?
Huidskleur en grootte zijn zaken die in evolutionaire termen zeer snel kunnen veranderen. Een fout die dikwijls gemaakt wordt is te veronderstellen dat de 'witte' niet uit Afrika afkomstig kunnen zijn omdat de hedendaagse Europeanen een andere kleur hebben dan de hedendaagse Afrikanen. Lees eens een boek over evolutie. Ik raad aan 'the ancestors tale' van R. Dawkins. (Een basiskennis van genetica lijkt me van belang om die materie te kunnen begrijpen).Ik denk dat je enkele basiszaken moet uitklaren voor jezelf als je geloofwaardiger wil overkomen.

Citaat:
Hoe verklaar je de vele persoonlijke verwijzingen en portretten die wijzen op een zwarte en gekleurde etniciteit bij Europese heersers?
Hoe verklaar je de vele Moren, Afrikanen in de westers kunst?
Dat is een andere discussie over de 'recente' geschiedenis. Hier helpen moleculen en fosielen ons niet veel verder, maar kan je wel naar 'stambomen' e.d. beginnen kijken. Ik denk wel dat je wat verder moet gaan dan wat portretten. Die zijn voor interpretatie vatbaar. Je zou je theorie met teksten moeten kunnen ondersteunen. Zeggen dat een of andere afbeelding lijkt op een Afrikaan gaat niet veel mensen overtuigen mijns inziens. De voorbeelden die je geeft beïndrukken niet echt.

Ik zou in de eerste plaats al eens proberen uit te sluiten de factoren 'kunstenaar' en 'cultuur' door andere afbeeldingen van dezelfde kunstenaar en uit dezelfde periode en van dezelfde plaats te bekijken om te zien of de donkere kleur geen stijlelement is.

Daarnaast moet je kunnen aantonen de authenticiteit van de afbeeldingen zowel doorheen de geschiedenis, als via moderne technieken zoals photoshop.

Eigenlijk zou je een concreet verhaal moeten kunnen vertellen, een voorbeeld van een adelijke waarvan je de Afrikaanse roots werkelijk kan bewijzen bijvoorbeeld.

Het moeilijkste lijkt me echter op basis van die mogelijke voorbeelden een theorie af te leiden. Het lijkt me alsof je andersom begint. En veel verder dan speculatie geraak je niet.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden