Los bericht bekijken
Oud 5 februari 2019, 20:06   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
en hoe gedraagt de francofonie zich anders??? Oh ja iedereen is bij hen welkom en met hoeveel meer ze zijn, zoveel te beter en zij zullen met veel plezier de overgebleven achterblijvers, als het kan wettelijk, mee inlijven... Geniepige gebiedsuitbreiding dus...
Maar vraagt hen niet om verdraagzaam te zijn tegenover de andere landgenoten...
Zij verdedigen de francofonie... dat staat zelfs boven de wet... op dezelfde wijze dat de moslims hun geloof boven de samenleving zetten...

Ik noem dat franstalig imperialisme dat in la Belgique alle mogelijke steun krijgt die la Belgique kan geven zonder de broodverdieners echt tegen de schenen te stampen zodat ze afhaken en zij hun melkkoe kwijtspelen...

Je kun het geen nationalisme noemen omdat het zogezegd niet om een volk gaat maar enkel om een taal; maar die taal kent zogezegd geen grenzen (wel natuurlijk als die grenzen in hun voordeel spelen)...
Evenmin dat je de Islam kunt beschuldigen van nationalisme... maar de gevaren die ze inhouden zitten allemaal op dezelfde golflengte dan wat met veel lawaai en toeters als nationalisch gevaar wordt opgevoerd...

Kijk naar de Brexit waar het grote probleem nu Noord-Ierland is...
Wie zijn daar de heethoofden??? De Ierse nationalisten of zij die tegen alle recht en reden absoluut bij Engeland willen blijven ???

Ik herhaal: volgens mij wordt het nationalisme al veel te lang gebruikt als schaamdoekje tegen imperialistische grootheidswaanzin...

Het zijn niet die mensen die hun eigenheid willen bewaren die een gevaar vormen; maar juist die mensen die tegen alle redelijkheid in hun eigen waarden willen opdringen aan anderen... en daar zie ik WOII als een Duitse imperialistische oorlog... Kan zijn dat de hele beweging in het begin nationalistisch was, maar ze liep wel degelijk uit op puur Duits imperialisme...
Nationalisme en imperalisme gaan steeds hand in hand.

En hoewel men mensen en partijen die strijden voor gelijkwaardigheid en zelfbeschikking Nationalisten noemt, hebben ze niet de mening dat andere hun minder zijn en hun nationaliteit beter is dan die van de andere.
Zij hebben niet de mening dat andere ondergeschikt zijn aan hen.
Zij hebben niet de nijging hun strijd buiten hun grondgebied uit te vechten.
Zij hebben niet de nijging hun taal op te dringen aan derde.
Zij hebben niet de nijging zich op de borst te kloppen om te tonen dat ze beter zijn dan andere.
Zij willen enkel gelijkheid, rechtvaardigheid, zelfbeschikking en respect voor hun volk.
Eens ze die gelijkheid, rechtvaardigheid, zelfbeschikking en respect hebben verkregen, stoppen zij ook de strijd.

Zij zijn dan ook geen nationalisten, maar vrijheidstrijders.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden