Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2019, 09:10   #46
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
New Green Deal;

"...build out high-speed rail at a scale where air travel stops becoming necessary.

Ik weet niet hoe jij 'stops becoming necessary' vertaalt, maar in mijn boek lijkt 't erg veel op 'ophoudt noodzakelijk te zijn' maw 'overbodig wordt?

Op welke energie tijden treinen?
Stops voor korte bestemmingen uiteraard. Goed dat zeggen ze er niet bij klinkt minder hip geef ik toe maar van LA naar NY zal nog steeds met het vliegtuig zijn zelfs in het Uber hippe groene tijdperk.

China neemt hier opnieuw het voorbeeld en toont ons de weg.
China, had 30 jaar geleden geen enkele hogesnelheidstrein nu hebben ze er meer dan de rest van de wereld samen. En Chinezen nemen massaal de trein, ook voor relatief lange afstanden (bvb. Shangai Beijing).
Er is een nieuw systeem ontwikkeld in China om mensen te beoordelen. Je krijgt punten. Wie belastingen ontduikt, verkeersovertredingen pleegt, losse handjes heeft, etc. krijgt negatieve punten. Die persoon zal dan ook geen internationaal paspoort krijgen en geen vliegticket kunnen bemachtigen. Wie het erg bond maakt kan zelfs niet meer met de trein reizen.

Laten we dat vergelijken met de lijn Amsterdam Brussel. Er werd veel in geïnvesteerd door de NS, niet door de NMBS. Maar er rijdt nog steeds een boemeltrein op, na het mislukken van de fyra, die er 3 uur over doet. De reden dat er nog steeds een vliegtuig verbinding Amsterdam Brussel bestaat.

De lijn naar Parijs is meer succesvol, in 1 u 10 minuten sta je van hartje Parijs in hartje Brussel. Daar kan geen enkele vliegmaatschappij tegenop.

Als de EU zich ergens nuttig zou kunnen maken, is het wel hierin. Toch zie je dat uitgerekend China investeert in high speed treinen in (Oost-) Europa, niet de EU. Zo is China een lijn aan het bouwen van Belgrado naar Budapest. Net als ze in Afrika een historische high speed lijn aan het bouwen zijn van de kust van Oost-Afrika naar de kust van West-Afrika.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 maart 2019 om 09:17.
tomm is offline   Met citaat antwoorden