Discussie: Round Up
Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2018, 11:12   #175
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daar ben ik niet van overtuigd. Mulchen heeft een aantal nadelen.

Wie regelmatig over zijn gazon loopt (of laat lopen=kleinkinderen) krijgt ruzie met zijn eega over de vele grassnippers in huis.
Mulchen verstikt het gazon.
Mulchen vereist ongeveer het dubbele aantal maaibeurten.
Mulchen vereiste meer onderhoud van messen (moeten zeer scherp zijn.

Bemesting van mulchen is eenzijdig. Compost van een mengeling van gras en andere composteerbare materialen lijkt me veel beter voor je gazon.
Je kan gemaaid gras ook gebruiken om onder je struiken te gooien, om de groei van onkruid te beperken.

Er zijn zijn geen algemene geldende goede regels. Ik lees hier de tip om paardenbloemen uit te steken. Dat kan op sommige plaatsen werken. Maar hier is dat vanwege de samenstelling van de grond* meestal onmogelijk. Ttz een deel van de wortel blijft steken en op korte tijd is de plant er weer.

*bij droog weer is de grond in mijn tuin 'hard als beton'.



bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457236

Belgische politici zijn echt oogklepdragers. Hier twee kilometer verder in Nederland is dat vrij te koop.

Chloor van 18° helpt de bovenkant van de plant verbranden. Vooral als je spuit bij zonnig weer Maar na enkele weken is de plant hersteld.

Wieden en schoffelen is natuurlijk ook een middel. Maar als je tuin iets groter van afmetingen is enkel haalbaar voor wie gepensioneerd is. Meest milieuvriendelijk middel tegen onkruid in de perken en rond bomen is nog altijd gehakseld hout. Tussen de aardbeien heeft dat als bijkomend voordeel dat de vruchten niet tegen de grond hangen en dus mooi blijven.

Biodiversiteit in mijn hof. De laatste weken spotte ik als opvallende gasten: Twee jonge egels (het nest verlaten, en nu op eigen benen), kikvors, Koninginnenpage op de vlinderstruik, Groene spechten (komen ieder jaar terug), grote bonte specht (juveniel, te herkennen aan de felle rode vlek op de kop). En ontelbare andere dieren en diertjes die ik niet direct bij naam ken.
Het is geen bemesting, maar het is heel handig voor grote (en ook minder grote) oppervlakten. Je moet het inderdaad frequent doen, maar dat compenseert dat gedoe met opvangbakken ruimschoots. Gaat dus veel rapper.
Wel vervelend in het voorjaar als het gras nog lang en vochtig is of bij regenperiodes.

Twee keer bemesten per jaar helpt enorm om het groen te houden.

Verticuteren enkel maar als er veel mos tussenstaat.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden