Los bericht bekijken
Oud 4 april 2005, 22:16   #11
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Het feit dat de moslimraad niet echt functioneerde (ook niet democratisch functioneerde), wil niet zeggen dat alle moslims geen democraten zijn. De bewering dat moslims per definitie geen democraten zijn (dixit Deman), getuigt van bitter weinig kennis over de verschillende moslims. Iemand als Deman - die zoiets 'doms' (dixit een andere VB kopstuk) durft beweren- heeft een inburgeringscursus hard nodig.
Als ik het goed gevolgd heb, zijn de moslims die nu een nieuwe verkiezing vragen dezelfden die bij de vorige verkiezing hebben opgeroepen om niet te gaan stemmen. Zij wilden de verkiezing boycotten en denken nu dat ze daarin geslaagd zijn omdat de uitslag een onverdedigbare weerspiegeling zou zijn van de moslimgemeenschap.

Ik heb niet nagegaan waarom die (Marrokaanse) moslims de verkiezing wilden boycotten (uit dat waarom zou men misschien kunnen afleiden of het goede democraten zijn). En misschien weet Fraihi het wel?

Maar ik heb zo'n mislukte boycot ook eens meegemaakt in mijn geboortedorp, waar een nieuw bestuur van de Bond voor grote en jonge gezinnen moest verkozen worden. Er was stiekem een putch van een groep Vlaams-nationalisten gepland - die zich massal kandidaat hadden gesteld en bij verrassing tientallen kiezers/leden hadden opgetrommeld die nooit eerder gemobiliseerd waren. Toen de CVP daar lucht van kreeg hebben zij de verkiezing willen boycotten door al hun kandidaten terug te trekken en een andere verkiezingsdatum te eisen. Die boycot is (ook) mislukt, want de Volksunie-verkozenen - het VB was nog niet uitgevonden - heeft nog jaren die afdeling van de Bond bestuurd.

Mijn vraag nu: waren de leden van die Bond-afdeling (voor meer dan 90 % katholieken, schat ik) goede democraten?

Of kan je uit zulke tactische spelletjes geen conclusies trekken over de democratische competentie van de betrokkenen?
malinois is offline