Discussie: separatist of niet
Los bericht bekijken
Oud 6 december 2009, 02:39   #3
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Grappige enquete. Maar toch interessant want het gaat over hoe je je politieke (of andere) ideeën communiceert naar buitenuit. Met bepaalde woorden kan je soms beter een verhaal vertellen dan met andere. Het is niet toevallig dat Belgicistische politieke tegenstanders voortdurend met het woord 'separatist' zitten te gooien. Zij weten heel goed dat het bij het brede publiek een heel negatieve bijklank heeft en eigenlijk op het randje een scheldwoord. En bij andere autonomisten in Europa (Catalonië, Schotland, ...) merk ik dat ze veel etiketjes gebruiken maar zelden separatist. De woorden die ik veel hoor vallen zijn woorden zoals 'soevereiniteit', '(wij zijn een) natie', onafhankelijkheid', 'zelfbestuur', independentisme, ... Aan Franstalige kant hoor ik ook wel eens het woord 'regionalist' gebruiken (voor een voorstander van meer zelfbestuur voor Wallonië).
moet ge capituleren voor de scheldende Belgicisten en uw vocabularium steeds aanpassen, of moet ge staan voor wat ge staat en het woord ook verdedigen tegen de omvorming tot scheldwoord ?


is het een communicatie probleem of een inhoudelijk probleem ,m.a.w. is separatisme een ondemocratisch onafhankelijkheidsstreven ?

Laatst gewijzigd door jogo : 6 december 2009 om 02:40.
jogo is offline   Met citaat antwoorden