Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2021, 16:02   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mag ik aan de voorstanders van 'het recht in eigen hand nemen' dan nog even het volgende vragen:

Wat doen we met rechtbanken als we het recht in eigen hand nemen legaliseren?

Gaan we de hele samenleving enkel baseren op 'recht in eigen hand' of blijven rechtbanken ook nog bestaan?

Wie beslist er trouwens of het wel rechtvaardig was dat iemand het recht in eigen hand nam?

Wat is zelfs 'recht' nog als de burgers er individueel over mogen beslissen?

Als ik een extreem groene jongen was, mag ik dan iemand die een blikje in de kant gooit neerknallen? Als extreem groene jongen vind ik dat immers rechtvaardig. De vervuiler wordt bestraft. Vrij streng ja, maar voor mij kan er op gebied van milieuvervuiling niet streng genoeg gestraft worden.

En over welke rechten hebben we het precies? Enkel strafrecht? Of mag ik mijn buurman ook neerknallen als hij de fiscus opgelicht heeft?

En als ik mijn buurman dan toch neerknal (ook al mag ik het bv niet), wie gaat mij dan straffen?
Kan ik rustig thuis afwachten tot iemand van zijn familie het recht in eigen handen komt nemen of moet ik toch nog naar de rechtbank?
Zou ik straf vinden dat ik in dat geval me toch nog moet gaan verantwoorden voor 'een kleine kliek bullebakken'.
Deadwood 1870's....

Wild wild west....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden