Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2021, 18:12   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Het is niet omdat je het recht in eigen handen neemt, dat je daarom vind dat je niet gestraft mag worden hé.
Het is het één of het ander eh?

Als je het recht in eigen handen mag nemen, ga ik er vanuit dat je daar niet voor gestraft kan worden.
Gestraft worden voor iets wat je mag...
Dan wordt het helemaal een rattenest.

Citaat:
Als mijn kinderen bijvoorbeeld slachtoffer van een Dutroux zouden worden, veronderstel ik nu dat ik wel ga proberen om die persoon onder de grond ga proberen krijgen (je weet dat waarschijnlijk pas echt als het zich stelt).
Ik ga dan in den bak meoten zitten, ja, so what.
Inderdaad. Net omdat je het recht niet in eigen handen mag nemen.
En ik zou dat zo graag houden.

Citaat:
Zelfde met drugs, ik reed vroeger de grens over en weer om wiet te gaan halen. Daarom vind ik niet dat als ik gepakt wordt er geen verantwoordelijkheid moet worden genomen.
In dat opzicht doet gij dat ook, het recht in eigen handen nemen.
De wet niet volgen is niet hetzelfde als het recht in eigen handen nemen he?
Door de wet niet te volgen wordt je geconfronteerd met recht(spraak).
En dan wordt ik nog altijd liever gehoord en veroordeeld door een rechter (die zich ook aan regels moet houden) dan dat ik veroordeeld wordt door een medeburger die dan maar zelf moet beslissen wat hij een gepaste straf voor mij zou vinden.

Met over de grens rijden en wiet te gaan halen val ik overigens niemand anders lastig.
Er heeft dus niemand baat bij mij te straffen door het recht in eigen handen te nemen.
En dat zou ik graag zo houden.
Want anders loop ik het risico aan de grens tegengehouden te worden door burgers die vinden dat zij het recht in eigen handen mogen nemen en mij dus mogen neerknallen omdat ik 3 gr wiet op zak heb.

Kortom: ik denk dat we dezelfde mening toegedaan zijn. Ik kan in sommige gevallen begrip opbrengen voor mensen die het recht in eigen handen nemen (geloof me vrij, mijn moeder is ooit vermoord, ik ken het wraakgevoel maar al te goed) maar ik kan het niet goedkeuren.
En aangezien jij stelt dat mensen die het recht in eigen handen nemen nog steeds gestraft moeten worden ben jij dus duidelijk ook van mening dat het recht in eigen handen nemen niet legaal mag worden.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden