Discussie: Economisch forum
Los bericht bekijken
Oud 29 maart 2008, 15:38   #73
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
De 'sociale' verhouding tussen kapitaal en arbeid is iemand belonen voor een prestatie èn die beloning evenredig maken ermee. Iemand die veel comfort wil hebben zal dan beter moeten presteren en iemand die met weinig tevreden is hoeft niet deel te nemen aan een ratrace.
Denk je ook dat er een relatie bestaat tussen armoede en deze ratrace ?
Citaat:
Wat een grote of kleine prestatie is moet vrijwillig bepaald kunnen worden en dat kan enkel in een vrije markt waar de prestatie wordt aangeboden aan een potentiële koper en beide komen onderling al dan niet overeen over de prijs
.
Denk je dat de markt nu vrij is ?
Citaat:
In wat de prijs uitgedrukt is speelt geen rol, maar het beste is een betaalmiddel dat de ontvanger direct en overal kan gebruiken om in te ruilen tegen wat hij kan gebruiken. Stel dat ik een boek schrijf en jij wilt het kopen met een schilderij, maar ik wens met hetgeen ik verdien aan mijn boek een tv te kopen, dan moet ik iemand vinden die jouw schilderij wilt kopen met een tv. Het is duidelijk dat een uniform betaalmiddel, bruikbaar om eender wat mee te kopen, grote voordelen heeft, en bij ontbreken ervan nooit het welvaartspeil bereikt kan worden dat ons toelaat deze internetforum post te doen. Dat is... in het kort... het nut van geld.
Geld is inderdaad als een relatie te waarderen, is dat nog steeds zo in onze maatschappij wanneer veel geld nog meer geld creëert zonder arbeid ?
Citaat:
Geld is enkel een product zoals alle andere, maar dan één dat erg handig is als ruilmiddel, iedereen kan het gebruiken omdat het uitwisselbaar is voor alles wat aangeboden wordt.
In essentie wel.
Citaat:
'Geld dat vlucht in elektronische netwerken' is bijgevolg dikke onzin. Geld is 1 van de vele producten, het heeft geen eigen wil noch gaat het vanzelf ergens naartoe.
Naargelang je psychische conditionering, vermoed ik. Niet dan ? Geld doet inderdaad niets, het zijn mensen die papier volgen. Het zou een beetje absurd zijn om te denken dat een stuk papier op één of andere manier mensen hypnotiseert. Het lijkt er wel wat op maar denk jij dat dat ook kan ?
Citaat:
Banken zijn eigenlijk bewaakte opslagplaatsen van dit product genaamd 'geld'. Iemand komt het ter bewaring geven, en koopt ermee, waarbij de bank het labeltje 'eigendom van Bompa' vervangt door 'eigendom van Snoeier'.
In essentie wel, geen vuiltje aan de lucht.
Citaat:
De 'kloof tussen arbeid en kapitaal' is de kloof tussen twee verschillende prestaties. Iemand die een 30% efficiëntere samenwerking van duizend werknemers realiseert heeft recht op meer dan het loon van 1 van die duizend, want winst zorgt voor investeringsruimte en lagere prijzen. Het is de reden dat de computer waarop je zit te tokkelen en het netwerk waarmee je bent verbonden binnen je budget ligt. Zonder dit beloningsproces ging je nu op een ezel naar je werk in plaats van met de auto.
Zeer zeker, als je echter voorbij gaat aan normale breekpunten krijg je van hetzelfde de pathologische vorm. Denk je dat overconsumptie bestaat of niet ?

Laatst gewijzigd door MIS : 29 maart 2008 om 15:45.
MIS is offline   Met citaat antwoorden