Los bericht bekijken
Oud 13 december 2012, 12:49   #48
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ik kan me niet uitspreken over het feit of GW effectief bestaat en of het inderdaad door de mens veroorzaakt wordt.

De informatie daarover is gewoon te uiteenlopend. Maar toch lijkt er wel een bij een meerderheid van wetenschappers toch een consensus te bestaan dat GW meer negatieve dan positieve effecten zal hebben. Ik hoop alleen maar dat ze er ooit uit komen.

Wat ik mij wel erg afvraag is welk voordeel de "elite" er bij zou hebben om GW te gebruiken om de bevolking bang te maken? Het lijkt mij toch dat de machthebbers op wereldvlak er alle belang zouden bij hebben als we gewoon voortdoen zoals we bezig zijn (hoge vraag naar fossiele brandstoffen enzoverder). Lijkt me een nogal dwaze complottheorie.

Ik vind het wel jammer dat GW erg veel aandacht krijgt terwijl andere milieuproblemen onderbelicht worden. En dat zijn er heel wat, waar soms wel met grote zekerheid de oorzaken en gevolgen van aan te duiden zijn.
Interessante vraag!

Ik geloof in het Stapel-effect. Diederik Stapel is een Nederlandse psycholoog. Hij is beroemd. Eerst vanwege zijn opmerkelijke vondsten, bvb dat St. Nicolaas kinderen eerlijk leert delen. Nu is hij nog beroemder omdat hij er jarenlang in slaagde niet bestaande onderzoeken als wetenschap gepubliceerd te krijgen.
Het artikel in de link vraagt zich af: "Maar waarom zou Stapel zelfs dit Sinterklaasonderzoek hebben verzonnen?" Het antwoord erop luidt: "Wellicht dat het met geld heeft te maken. Het How attributes of Saint Nicholas induce normative behavior-onderzoek werd gesteund door twéé subsidies. Een PIONIER-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek én een ‘Breedtestrategie II’-subsidie van de Rijksuniversiteit Groningen."
Stapel kon de lokroep van roem en geld niet weerstaan. Hij manipuleerde erop los. Door zijn machtige positie als hoogleraar en bekende wetenschapper slaagde hij erin criticasters lange tijd de mond te snoeren door bedreigingen aangaande hun wetenschappelijke carrière.

Nu wil ik niet beweren dat de klimaatwetenschappers in het algemeen fraudeurs zijn. Maar overal zijn fraudeurs, dus ook in de wetenschap. En het is bijzonder moeilijk om aan te geven of opwarming van het klimaat al dan niet nefaste gevolgen heeft. Misschien wel, misschien niet. Dan zijn er een aantal klimaatwetenschappers die begrijpen dat geld binnenstroomt door het zaaien van angst voor een komende catastrofe. "Komt er echt een ramp door de opwarming van het klimaat?" Onderzoek het! Als je het niet kunt vaststellen, hebben we ook nog zoiets als het voorzichtigheidsbeginsel: wat we nu hebben is oké, als er iets verandert, weten we niet of dat niet slecht uitpakt. Dus we moeten er naar streven het bestaande te behouden.

De combinatie van angst bij het publiek voor een ramp en het Stapel-effect bij een aantal klimaatwetenschappers zorgt voor de Global Warming Hysterie.

Bijvoorbeeld de bekende hockeystick-curve van Michael Mann wordt langzamerhand als foutief gezien. Maar er was geen klimaatwetenschapper die er vraagtekens bij plaatste. Slechts een wiskundige, Stephen McIntyre, die al semi-gepensioneerd was en voor wie er geen carrière in de klimaatwetenschap op het spel stond, viel Mann aan. Hij merkte op dat de hockeystick-curve verdacht veel leek op een curve in de valse prospectus, die investeerders had gedupeerd die betrokken waren in het Bre-X goudmijn schandaal. Maar omdat de machtige organisatie IPCC de hockeystick-curve in haar derde rapport had gebruikt, kost het heel veel reputaties en macht om de fout toe te geven.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden