Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2008, 12:41   #41
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ok, nu kan ik volgen.
Je wil zeggen: Liberalen denken in die zin vaak idealistisch om bv. kapitalisme te vergoeilijken, niet?
Dat wil zeggen: vrije mening en vrije markt is een liberaal idealisme.
Dat kan kloppen ja.
Ik weet niet hoe 'de meeste' liberalen denken, maar ik zelf beschouw me zelf als een idealist. Ik denk dat denkbeelden de wereld construeren en niet vice versa.

Alweer: Idealisme heeft niets te maken met hippies die nadenken over de ideale wereld, het heeft te maken met de verhouding 'samenleving' en 'hoe mensen denken over de samenleving'.

Materialisme heeft, ik benadruk alweer, niets te maken met goederen, goedere, goederen, ... maar met een verhouding 'samenleving' en 'hoe mensen denken over de samenleving'.

Idealisme denkt dat de nadruk ligt op 'hoe mensen nadenken over de samenleving' en materialisten benadrukken 'samenleving'.

Het liberalisme is, imo, niet echt geënd op het idealisme dat ik aanhang, denk ik. Ik zou in ieder geval niet weten hoe het gekoppeld zou zijn. Maar het zou kunnen, ik sluit het niet uit.

Citaat:
Maar de tegenstelling zit juist in uw laatste zin. Met andere woorden: ik zie de scheiding links-rechts anders, namelijk in de tegenstelling progressief-conservatief.
Ik vind dat juist een enorm slechte tegenstelling. :/

Citaat:
Je stelt een hypothese voor ivm eigendom. Ik bijvoorbeeld ga uit van een onmogelijkheid van die hypothese. En dat wel geloven is dan juist links-progressief. En dat is niet idealistisch tov materialistisch. Het is meer positief mensbeeld tov negatief mensbeeld.
Ik denk dat je wat zaken door elkaar aan't slagen bent.
Waarom zou de hypothese van eigendom onmogelijk zijn?

En 'idealisme en materialisme' hebben niets te maken met 'mensbeelden'. Wat bedoel je met een 'positief' en 'negatief' mensbeeld?

Citaat:
Een "rechtse" dictatuur is dan een dictatuur die de mensen vrijheid ontneemt om hen te beschermen als gemeenschap tegen verandering.
Een "linkse" dictatuur is dan een dictatuur die de mensen vrijheid ontneemt om hen ten gronde te kunnen vormen naar een veranderde gemeenschap.
Liberalen zijn tegen beide.
Dat klopt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden