Los bericht bekijken
Oud 29 november 2010, 09:19   #13
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet De Pauw Bekijk bericht
Tegenvoorstel
Volgens peilingen haalt de initiatiefwet van de SVP morgen een meerderheid. Grote vraag is hoeveel Zwitsers stemmen voor een tegenvoorstel van de SP, de Zwitserse sociaaldemocraten. Dat is een stuk milder en houdt wel rekening met internationale afspraken die Zwitserland is aangegaan.
Dit is feitelijk fout. Het "gegenvoorstel" komt van de regering, niet van de SP. Zo gaat dat in Zwitserland bij een volksinitiatief: De regering mag een tegensvoorstel doen, en beid worden aan de kiezer voorgelegd.
De SP wees ook het tegenvoorstel af, en juist daarom heeft het SVP voorstel het gehaald. Hadden alle andere partijen tesamen voor het tegenvoorstel kampagne gevoerd dan was het mogelijks aangenomen. Het tegenvoorstel was namelijk een stuk evenwichtiger.

Citaat:
Als ik een Zwiter was en op basis van dit artikel moet oordelen zou ik tegenstemmen. Dat je bwvs. voor het stelen van een potlood het land uit zou kunnen worden gezet vind ik overdreven.
Niets is natuurlijk eenvoudiger dan geen potlood te stelen. Wat dat betreft ben ik hard: Een misdaad pleeg je uit vrije wil, en als de mogelijke gevolgen er van je niet aanstaan, pleeg dan gewoon geen misdaden.
Ik zou overigens voor het tegenvoorstel gestemd hebben, want dat hanteerde een andere basis voor de uitwijzing: Niet langer meer de aard van het misdrijf, maar de strafmaat. Onder het tegenvoorstel zou ook iemand die aan overdreven snelheid een dodelijk ongeval veroorzaakt het land uitgezet kunnen worden.

Nu moet het parlement een wet uitwerken die aan de eisen van de SVP tegemoet komt. Ik vermoed dat die wel eens heel erg sterk op het tegenvoorstel van de regering zal lijken, want ook bij de SVP weet men wel dat dit juridisch beter in elkaar stak dan hun eigen voorstel, Maar de SVP wou natuurlijk wel eerst winnen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden