Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2005, 01:11   #43
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Als u zich uitgescholden voelt, mijn excuses.
Mijn bloed gaat alleen koken als ik voor de zoveelste keer die propagandaleugen lees, als zouden de Vlamingen in de Rand door de splitsing willen verhinderen dat Franstaligen op Franstalige partijen stemmen.

Bekijk deze eenvoudige feiten. Voor de regionale verkiezingen is BHV al jaren gesplitst. Bij die verkiezingen komt in Halle-Vilvoorde al jaren een Franstalige partij op, het UF, en die haalt al jaren 1 zetel. De genaamde Christian Van Eycken zit al jaren in het Vlaams parlement, als vertegenwoordiger van de Franstalige Vlamingen uit de Rand. Hij is daar nog nooit buitengegooid, zoals Toon Van Overstraeten destijds uit de Waalse Gewestraad. Integendeel, hij krijgt altijd de spreektijd die hij nodig heeft en verschijnt regelmatig in de Vlaamse pers.

Dit alles zal zich herhalen op federaal en Europees vlak indien BHV ook daarvoor gesplitst wordt. Het enige wat dan niet meer zal kunnen is dat lijsten die ingediend zijn in Namen of in Brussel stemmen kunnen ronselen tot in Kapelle-op-den-Bos en Mazenzele, omdat het nu eenmaal nergens ter wereld bestaat dat een kiesarrondissement zich uitstrekt over twee regio's.

Volstaat dit?

Egidius
Dank voor uw duidelijk antwoord. Begrijp me niet verkeerd, ik heb alle begrip voor de Vlaamse Zaak en ik ben er mij heel goed van bewust hoe dom en chauvinistisch Franstaligen kunnen zijn. De naam Christian Van Eycken als franstalige afgevaardigde in het Vlaams Parlement ondersteunt nu juist m'n stelling. Z'n achternaam is Vlaams. Waarom hij franstalig is, weet ik niet, en, hijzelf kan er ook niets aan doen. Hij werd geboren en door z'n ouders opgevoed. Neem nu Toon Van Overstraeten, kan het Vlaamsers? En toch zat hij in de Waalse Gewestraad. Steunt dat m'n stelling niet, dat Vlamingen, ondanks alle heisa, zich beter in België thuis kunnen voelen dan in Groot-Nederland?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een afgesproken afkeer van het Franstalig fanatisme maar, eerlijk gezegd, waar komt dat tot uiting? In België, in Canada, in Frankrijk versus de verengelsig van hun taal. Het is gewoon het gevolg van angst en onzekerheid in de harten en de gevoelens van de mensen, gevoelens die door hun politici schaamteloos worden misbruikt. Het probleem van Wallonië ligt niet bij hun inwoners maar bij hun politici. En, wat ik zie, en betreur, is, dat Vlaanderen als grootste deelstaat onmachtig is, die Waalse politici de mond te snoeren. En waarom? Vlaamssprekend Rood en Franssprekend Rood blijft Rood, niet? Ons Belgisch probleem is niet Vlaams versus Frans, het is Liberaal versus Leninisme (van de grote Waalse steden, Luik, Namen, Mons, Charleroi). Maar ja, als Vlamingen moeten we nu een keuze maken. Een keuze voor ons gezin, voor onze nabestaanden, niet één voor onze politici. Ik blijf er bij, Vlaanderen "onafhankelijk" en ik verhuis zodra die onzin werkelijkheid wordt.
Smile is offline