Discussie: Goed en kwaad.
Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2022, 15:18   #30
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StV Bekijk bericht
Och kom.
Exodus 12: slavernij is geen probleem daar.
Goed of Slecht ?

Wat zegt de gouden regel: ik wil geen slaaf zijn en zal jou dus ook niet als slaaf nemen.

Simpel, duidelijk en geen nood aan verzinsels gemaakt door narcisten die deze willen (mis)(ge)bruiken te onderdrukken en macht te hebben over anderen.

En zo zijn tig voorbeelden te vinden in ALLE geloven met misschien één uitzondering en dat is het boedhisme alhoewel in mijn ogen is dat eerder een levensstijl maar wordt aanzien als een religie.
Bedankt SV, we hebben nu ondanks alle ruis tenminste een behoorlijke discussie.
Slavernij is van alle tijden en tot aan de rijpe moderne tijd, eind 19e eeuw. De 7 Provincieën wisten er alles van en de slavenhandel kwam daat nog bij.

Wikipedia: Zo werd de machtige ivoor- en slavenhandelaar Tippo Tip gouverneur van Oost-Congo in dienst van Leopold en kon hij zijn handel op Zanzibar verderzetten. In België zag de Société antiesclavagiste de Belgique het licht in 1888 en kwam twee jaar later de Conventie van Brussel tot stand, een internationaal verdrag tegen slavenhandel in Afrika.

De ethiek van de Gulden Regel is beperkt tot het gedrag tussen individuen. De ethiek van de Staat, de Nationale ethiek is ingewjkkelder en daarom in wetten vastgelegd. De eerste ethische wet is dan ook : voor de wet zijn alle burgers gelijk.

Dat beginsel moet vervolgens doorklinken in alle wetten die op de grondwet zijn gevestigd en ze worden aangepast om de evolutie van land en volk te kunnen volgen of sturen. Daar zijn politieke parijen bij betrokken. Het spreekt vanzelf dat de grondwet niet uitgaat van het bestaan van een entiteit van het kwaad en een aangeboren slechtheid van de burger. Een partij die de duivel bestrijdt moet worden verboden. De wet moet uitgaan van coöperatieve burgers.

Politieke ethiek ligt in het verlengde van de Gulden Regel. Mij is niet duidelijk dat het liberalisme zou steunen op de Gulden Regel. Maar dat is een andere discussie. Aan u de eer.
Piero is offline   Met citaat antwoorden