Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2017, 12:34   #135
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

"Made in China" is inderdaad een reden om wantrouwig te zijn.
Niettemin, uiteindelijk produceren die maar wat wordt besteld door sujetten hier, die de Chinezen 'maar' een bepaalde prijs willen betalen, en zo de oorzaak zijn van "brol"
De identificatie van die sujetten hier, welke namen, zie ik als een nuttig iets, want een gewaarschuwde potentiele klant kan zo opletten en nog tijdig afzien van koop.

Inzake grote winkelketens met kwaliteitssysteem: reken er maar niet op. Ik ben al genoeg brol tegengekomen van grote winkelketens. Diegenen die denken dat de brol zich beperkt tot afstands/internetaankopen, zijn fout.
Namen met goede reputatie in het verleden kunnen intussen zitten hebben beknibbelen (lees: brol) hier en daar of zelfs een "goedkopere" productreeks/gamma naast hun kwaliteitsreeks hebben toegevoegd, en diegene die dat niet weet wordt in kopen van brol geluisd. Zie dat Pierre Cardin voorbeeld dat ik hier eerder gaf. Dat heeft mij eringeluisd, omdat ik vroeger nog wel kwalitatieve zaken ervan heb gekocht. Gelukkig niet veel geld, want ik koop quasi niks nieuws meer.
Ik heb het hier vaak over schoenen, dat is omdat ik iets > een jaar ben begonnen okkazies her en der voor heel weinig te kopen (niks, halve euro, 1-2 euro), en in orde te brengen, waarbij ik tevens geen nieuwe onderdelen koop (het zou de moeite niet meer zijn gelet hoe belachelijk duur die zijn), maar de ene sloop om andere te herstellen. Een soort van alternatief sparen in natura. Kledij trouwens ook. Voor mezelf heb ik er intussen genoeg voor 't leven. Voor de nieuwprijs van 1 vind ik tientallen okkazies, meestal waar quasi niks aan is (anders zou ik vergoord zitten in 't werk haha), en gewoon nog een leven mee kunnen gaan.
Dit terzijde.

Ik ben ondertussen genoeg brol "Made in Italy" tegengekomen dat ik er ook voor wil waarschuwen. En vaak geniepiger: een deel is kwaliteit, een ander deel is klinkklare brol. Iets is maar zo goed als zijn zwakste onderdeel, dus eigenlijk is dat even erg.
Een typerend Made in Italy voorbeeld is binnenbekleding van schoenen, kwaliteitsleder nagebootst met textiel, verkruimelend schuim en afbladderend spuitvelletje (vermoedelijk polyurethaan).
Je hebt bvb een hoge laars, dikke stevige slijtzool, dik stevig leder buiten, kunstig afgewerkt met versieringen, binnenzool leder, eronder ruime schokdempende pads (geen dunne kleine ronde schijfjes bros mousse, of zelfs ordinaire plakband, boven de nagels / schroeven / krammen waarmee de hak vastzit)
En dan.... een binnenbekleding die eruitziet alsof ze in een machine tegen een staalborstel zitten schuren heeft. Overal grijs en witte plekken, en de zool ligt/plakt vol met grijs poeder en afgeschilferde bruine pelletjes.
En er valt niks aan te doen, de polyurethaan zit meegenaaid, het poeder plakt in een textielgaas dat op zijn beurt op het echte leder van de buitenbekleding is geplakt met lijm. En de binnenbekleding is vooraan onbereikbaar zonder volledige sloop.
De vorige eigenares ze waarschijnlijk dumpende wegens die almaar verder loskomende plakkerige rommel die aan kousen blijft hangen en in huis rondligt.
Een ware schande. Een product met 100 euro (kzeg maar wat) wel kwalitatieve materialen verklooid door 5 euro brol. Vermoedelijk om (op valselijke wijze) ergens 10 euro goedkoper te zijn dan een concurrent.
Gisteren nog: paar ballerina's merk "Nada". Ze kostten me 40 cent. Leder buiten, leder binnen, deftige zolen en deftig gemaakt. Volledig rondom de opening enige gaatjes met metalen oogjes, met een lange lederen veter aan de hak in een strik te leggen.
Wat blijkt bij nader bekijken: de veter is geen leder, maar een wit touwtje van enkele vezels, errond een geplooid en dichtgenaaid textielstrookje, dat dan in "lederlook" werd gespoten met een flinterdun pu brolvelletje.
Gelukkig, deze zijn nog te redden, het is een apart onderdeel, en ik heb een massa veters, linten, touw, enz.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden