Los bericht bekijken
Oud 2 april 2008, 09:34   #28
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.543
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht

Een heleboel vragen.

1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)


Ik zou het niet weten.


2) Hoe ziet U de toekomst van België ?


2) De toekomst van België is niet zichtbaar, en de verschillende maatschappelijke tendensen die er momenteel aanwezig zijn maken 'voorspellingen' zeer voorbarig. "Het kan alle kanten op", zo op het eerste gezicht.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ? -> b) nee, die versta ik tenminste nog. Maar nog gemakkelijker zou het zijn wat meer Nederlandstalige buren te hebben, hé.


4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgens U uitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Ik zou zeggen: zie antwoord bij vraag 2. "Het kan alle kanten op".

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen en Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

-> Ik zou Vlaanderen en Wallonië, en uiteraard ook Brussel, als autonome deelgebieden willen zien opgaan in een "Republiek van Verenigde Lage Landen" (waartoe wat mij betreft ?*lle 'laaggelegen gebieden' waar ook ter wereld aansluiting in een of andere vorm kunnen vinden).
-> Omdat ik dat een leuke gedachte vind, en omdat ik daar wel in geloof, ook.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?

a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet


Ik vind het goed dat hij zijn best doet, zelfs al ben ik zijn allereerste Nederlandstalige klant ooit. Nederlandstalige toeristen in Wallonië in het Nederlands kunnen bedienen is toch geen schande? Ik ben blij dat ik hem kan helpen oefenen.

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

b) nee, je kan maar beter polyglot zijn, minstens drie talen spreken, maar dat heeft met eenheid en ontwikkeling van België sowieso niks te maken, wel met 'the economy'. Ik weet niet of 'tweetaligheid' België nog zal kunnen samenhouden, laat staan redden, maar ik wil het wel graag geloven.

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

Ik heb geen kinderen om naar school te sturen, maar als ik er wèl zou hebben, zou ik ze in de mate van het mogelijke zèlf onderrichten, in het Nederlands. Er zijn ongetwijfeld ook goede Franstalige scholen te vinden, en in dat geval zou het voor mijn kind een voordeel kunnen opleveren daarheen gestuurd te worden.

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ?

In een "Republiek van Verenigde Lage Landen" zullen koningshuizen alleen nog in musea en media voorkomen. Ik denk niet dat ik dat een slechte zaak zou vinden.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja, omdat er blijkbaar geen werkbare en democratisch aanvaardbare alternatieven voor dit probleem bestaan.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen, maar met behoud van een 'speciaal statuut', maar Vlaanderen en Wallonië gaan wèl samen op in een "Republiek van Verenigde Lage Landen".

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

c) is mij om het even, eigenlijk.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden