Los bericht bekijken
Oud 12 december 2002, 16:14   #14
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas
Een migrant, die belg wil worden heeft op dit moment enkel de wet als leidraad en gedragscode. De andere subjectieve en naar de wind veranderende eisen van de samenleving waarin hij of zij terecht komt, kan hij met de grootste moeite amper bijhouden, laat staan naleven. Een aantal nieuwe in een verdrag vastgelegde afspraken dringen zich op. alhoewel: dan moeten alle Vlamingen zich eraan houden. En omdat het cultureel acceptabel gedrag van dé Vlaming' een individueel geconstrueerde abstractie is in het hoofd van elke blanke genationaliseerde Belg die in Vlaanderen woont, lijkt me dit onmogelijk. Iedereen heeft er namelijk z'n eigen ideetjes over. Dus ... integratie en assimilatie... waarover hebben jullie het in godsnaam? De wet naleven? Iedereen is toch gelijk voor die wet? Wat moeten 'migranten' dan nog voor 'andersbehandeling' krijgen, dan dat zij op dit moment sinds lang reeds onder die zelfde wetten hun leven leiden? Leg nieuwe gedragscodes expliciet vast in een sociaal contract voor iedereen of zwijg erover, zou ik zeggen.

Ik denk dat het 'pluralisme' de sleutel is van gans dat probleem.
In het publieke deel van de samenleving wordt iedereen geacht zich neutraal op te stellen qua godsdienst, politieke strekking, sexuele geaardheid, enz...

Eigelijk is het pure beleefdheid en respecteert men de persoonlijke levensfeer van de anderen.

Als iedereen zich daar aan houdt ontstaat er ook geen wrevel en geen discrimibatie.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden