Los bericht bekijken
Oud 3 april 2022, 14:11   #508
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De kracht van taalpolitiek !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dit is zeer juist.
De Franse kultuur had in die tijd een ongezien prestige. Vlamingen hadden zich dus "hartstochtelijk" kunnen laten opgaan in die prachtige kultuur, want dat is ze toch? Niet, dus.
Ondanks het feit dat ze niks in de pap te brokken hadden hebben ze met hun hielen gekozen en zijn ze Nederlanders gebleven, ontvoerde Nederlanders weliswaar.
Uw woorden hebben iets idealiserends.
En daar is volgens mij helaas geen reden toe.
Wat ik zie is dat het plebs altijd en overal overal kiest voor zijn portemonnee.
Te Brussel hebben de Vlamingen zich net wel "hartstochelijk" laten opgaan in die prachtige kultuur zou ik kunnen stellen. En in Frans-Vlaanderen ook.

Maar de heersende taalsituatie is nergens een vrije keuze geweest zoals gij het suggereert. Die wordt volledig bepaald door de gevoerde taalpolitiek van de heersende overheid.
En op termijn past het klootjesvolk zich schoon aan. Het verzet duurt niet erg lang.
Ik denk bijvb. ook aan de Elzas, waar ze tot voor kort nog hun Duits dialekt spraken ze, maar ook dat is verleden tijd. En men moet daar niet gaan prediken dat ze eigenlijk ontvoerde Duitsers zijn, want dat gat niet goedkomen.....


Men kiest uiteindelijk voor de boterham en de taal waarin men daarnaar vraagt wordt opgelegd door de gevoerde taalpolitiek....
En ja, in Brussel golden niet dezelfde taalwetten dan in de rest van Vlaanderen.
Had men in den beginne in Vlaanderen dezelfde taalpolitiek gevoerd dan in Brussel, dan was gans Vlaanderen verfranst geworden, ondanks het verzet van enkele idealisten voor wie hun identiteit het belangrijkste is.
De Jean-Maries Gantois, en de Flor Grammensen, en de Herman Van Den Reecken, en de Marten Rudelsheimen van deze wereld blijven uitzonderingen die uiteindelijk niets kunnen in de weegschaal leggen dan hun eigen leven....

Dat is de bittere werkelijkheid, mijn beste Leo.....


https://www.knack.be/nieuws/belgie/d...n-1618685.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marten_Rudelsheim
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2022 om 14:39.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden