Los bericht bekijken
Oud 20 juli 2003, 16:09   #5
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik heb er al eerder op gewezen: je maakt hier een denkfout. Het gaat bij volkeren
Ik verdedig het standpunt dat niet alleen volkeren maar ook individuen zelfbeschikkingsrecht hebben, al was het maar over hun eigen lichaam (seksueel zelfbeschikkingsrecht, recht op lichaamsversieringen zoals tatoeages en piercings,...). Ik zie geen enkele objektieve reden om het zelfbeschikkingsrecht tot volkeren en staten te beperken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
(willekeurige 'deelgebieden' - het 14de arrondissement in Parijs bijvoorbeeld - hebben geen zelfbeschikkingsrecht)
En waarom niet? Als de inwoners daarvan nu eens de behoefte daaraan voelen en dit via referendum eisen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
NIET om de belastingen die ze moeten betalen.
Ik haalde het voorbeeld van het niet-betalen van belastingen aan de overheid aan omdat dit een heel duidelijke vorm is van een onafhankelijkheidsverklaring.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het gaat om het recht op gebruik van de eigen taal, op eigen scholen, op het uitdragen van de eigen cultuur, en bovenal, om het recht gelijk behandeld te worden (verbod op discriminatie) en de eigen toekomst te mogen bepalen. Deze laatste twee kunnen aanleiding zijn voor een beroep op het zelfbeschikkingsrecht.
Dat gaat toch ook op voor individuen, vooral dan de laatste twee?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Geen enkele van deze voorwaarden is ook maar toepasbaar op individuen, laat staan dat zij op die gronden beroep kunnen doen op dezelfde rechten. Voor individuen zijn in de Grondwet individuele vrijheden gegarandeerd, zoals vrijheid van meningsuiting, godsdienst, kiesrecht, en recht van vereniging, vergadering en betoging.
Zie vorig antwoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het enige waar jij in geïnteresseerd lijkt, is het recht om geen belasting meer te hoeven betalen.
Neen, het gaat mij wel degelijk om het principe van individueel zelfbeschikkingsrecht. Trouwens, als ik geen belastingen zou betalen aan de staat zou ik er ook niets meer van kunnen krijgen. Daarvoor hoef ik het dus niet te doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat heeft NIETS met zelfbeschikkingsrecht te maken.
Toch wel, want het is een manier om je onafhankelijkheid in de praktijk te brengen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik vind het bijzonder egoïstisch als je je daarvan wilt onttrekken
Waarom zou dat egoïstischer zijn dan een regio die zich onafhankelijk verklaart van een staat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Iedereen draagt naar vermoging bij aan de belastingen, en uit die belast. Ik vind het bijzonder egoïstisch als je je daarvan wilt onttrekken, terwijl je wel van de voordelen profiteert. Of blijf jij vervolgens voor de rest van je leven als kluizenaar op je bioboerderijtje zonder enig comfort? Nee, ik denk dat jij ook over die wegen rijdt, verlicht door lantaarnpalen, dat jij ook wel eens gebruik maakt van de spoorwegen, elektriciteit, water en telefoon. Maar daar mogen anderen dan zeker voor betalen...?
Buitenlanders die in een vreemd land verblijven betalen ook voor de dienstverlening van het land waar ze verblijven, en betalen ook BTW op hun konsumptie ter plaatse. Als die boer zich buiten zijn erf beweegt zal hij op die manier als niet-burger van die staat meebetalen voor haar dienstverlening. Verder zal hij als niet-burger ook geen beroep meer kunnen doen op de sociale zekerheid, de ziekteverzekering, en de subsidies van de staat waarvan hij zich heeft afgescheiden. Wat mij ook maar logisch lijkt. De vraag is dus of die boer wel of niet de keuze moet hebben om te bedanken voor al die voordelen van die staat.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden