Los bericht bekijken
Oud 24 juli 2003, 15:12   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

[
Citaat:
quote="wardje"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Waar denk jij uit te kunnen opmaken dat Jos Verhulst democratie verwart met 'zijn eigen goesting te doen'?

Jij schijnt nogal gemakkelijk over het feit heen te walsen dat politici OOK tot de gemeenschap behoren. Dat ze hun macht VIA niet al te democratische systemen ( nieuwe kieswet maar ook oude ondemocratische regelingen!) VERkregen van de rest van de 'samenlevers' maar dat er niemand in staat is zijn macht meer te misbruiken ten koste van de gemeenschap dan degenen die ze van diezelfde GEMEENSCHAP kregen toegespeeld.
1/ zijn eigen goesting doen (ik schreef eigenlijk: "zoveel mogelijk zijn eigen goesting doen" - dats iets anders)
Ik zie dat je je eigen woorden al wat bijschaaft. Wat is er trouwens mis mee om na te gaan hoeveel mensen dezelfde goesting hebben omtrent één duidelijk naar voor gebracht onderwerp? Daar gaat het toch om bij het BROV?


Citaat:
Jos Verhulst wil de democratie verdiepen o.m. door de mensen het recht te geven Niet te gaan stemmen (als ik dat verkeerd begrepen heb, mijn excuses). Om m.a.w. niet deel te nemen aan de staat. Hij verkoopt dat als "het verdiepen van de democratie".
Jij hebt dus iets tegen het geven van rechten?
Voor jou is het verplicht worden door de staat dus voldoende 'verdieping' van de democratie.
In Europa bestaat bijna nergens nog de kiesplicht. Dat zijn dus allemaal minder democratische landen dan België? Zwitserland heeft zijn democratisch systeem dus ook niet 'verdiept'?

Citaat:
ik heb daar mijn twijfels bij; de verkiezingsdag moet je zien als het feest van de democratie: daar wordt niet alleen gestemd, maar daar wordt ook onze democratie plechtig opgevoerd; daar wordt getoond: "in deze staat kiezen de burgers de beleidsmakers". Iemand sprak van "het vieren van de democratie".
Opnieuw. Dat 'feest van de democratie' bestaat dus bijna nergens meer behalve in België en Griekenland!
Hoe worden de beleidsmakers gekozen in landen zonder stemplicht? Op een ondemocratische wijze misschien of toch via algeheel gebrek aan een "feest van de democratie"?

Citaat:
ik zie dat veel mensen zich het recht willen voorbehouden om niet te gaan stemmen, om maw niet aan die viering deel te nemen. dat is anti-democratisch.
Bijna heel Europa is volgens jouw verlichte geest dus ondemocratisch.
Er al eens aan gedacht dat, als veel mensen iets willen, dit de wil van het volk en dus de wet van de democratie zou kunnen zijn?

Citaat:
zelfs als je stelt: "wij leven niet in een democratie, maar in een particratie", dan is het nog steeds anti-democratisch om zich te willen onthouden op de verkiezingsdag.
Het is eerder ondemocratisch mensen te verplichten om te stemmen die dat niet willen en niet eens weten wat ze doen omdat ze er geen flauw idee van hebben waarvoor ze precies stemmen. Een verkiezingsdag is niet democratisch. De wil van de meerderheid is democratisch. Het volk werd hier echter nooit iets gevraagd in verband met kiesrecht of stemplicht. Het recht te kiezen werd haar onthouden of als plicht opgelegd naargelang het de partijen goed uitkwam.

Citaat:
ik maak me sterk dat iemand die werkelijk bij de BROV-democratie is betrokken, een eigen partij zou oprichten ter afschaffing van de particratie. in plaats van maar wat te zagen van aan de zijlijn (ik doel hier op niemand in het bijzonder).
Jij weet best dat er een kiesdrempel werd ingevoerd juist om dit onmogelijk te maken. Een beginnende partij heeft noch het geld noch de andere middelen die een gevestigde partij heeft om de kiesdrempel te halen.
Jos Verhulst sloot bij Vivant aan omdat hij daar tenminste de mogelijkheid kreeg het BROV te promoten. Duchatelet is lang niet onvermogend maar toch zijn diens middelen om zijn zaak bij het volk te bepleiten niet te vergelijken met die van die van partijen die de macht hebben. Hoe vaak kreeg je Vivant op tv of in de overige media te zien in vergelijking met Stunt Gratis en Verhofstadt Belastingverlaging?

Citaat:
2/ als politici hun macht misbruiken dan zou de burger verstandig genoeg moeten zijn om ze te vervangen.
Jij weet best dat politici juist rekenen op de niet politiek-geïnteresseerde burger om hun macht te kunnen bestendigen of zelfs verder uit bouwen. Hun grootste troeven om dat te bereiken, en de kloof met dit volk in stand te houden, zijn juist het behoud van de stemplicht en het tegenhouden van het elk soort referendum.

Citaat:
3/ wat je kritiek op de nieuwe kieswet betreft: voor jou is dat blijkbaar een gigantisch struikelblok, en je gaat er voor het gemak van uit dat Niemand met die kieswet akkoord is, en dat Iedereen tegen de kiesdrempel is (behalve zij die aan de vetpot zitten, right)?
Jij hebt duidelijk niet de krantencommentaren gelezen over die draak van een kieswet...

Citaat:
dan stel ik jou de vraag: waarom is de NV-A dan niet de grootste partij van vlaanderen geworden? die was, meen ik mij te herinneren, zwaar tegen de kiesdrempel en de kieswet. als de wroeging om de nieuwe kieswet zo diep zat bij de burger, waarom heeft hij er dan geen uiting aan gegeven? maw waarom is paars herkozen (zelfs zonder drempel hadden ze een meerderheid)?
Jij weet evengoed als ik dat er in dit land al vele jaren alles aan gedaan wordt om het Vlaams-nationalisme verdacht, onachtenswaardig en kapot te maken.

Een zeer groot aantal burgers WIL overigens niet eens meer weten waar de politiek haar tijd insteekt. Er wordt niet voor niets zo vaak op die kloof tussen de burgers en de politiek gehamerd. De 'gewone', niet in politiek geïnteresseerde burger, valt enkel nog het goed nieuws betreffende belastingverlaging en zoveel mogelijk gratis op. Voor de rest is hij allang steendoof maar stemmen moet hij evenzeer!
Of waarom anders werd op juist deze burgers zo intens ingespeeld door de VLD en de SP-A?

Citaat:
projecteer uw eigen politieke inzichten niet op de rest van de bevolking. ik heb ook soms die neiging, maar je komt in de regel
bedrogen uit
Projecteer ze vooral niet op de politiek want je komt gegarandeerd tiendubbel bedrogen uit.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden