Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2004, 21:46   #47
Kevin Van Eeckelen
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 21 januari 2003
Berichten: 333
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
oeioei kevin wat krijgen we nu allemaal jongen?
nou dacht ik even dat je een serieuze jongen was maarre...

1) de vrijheid van het individu is NIET supracultureel. je ontkent botweg dat dat een zuiver westers ideeëngoed is. bullshit. geen enkele andere cultuur heeft een verlichting gekend waarbij de vrijheid van het individu zo manifest op de voorgrond kwam. die ideeën zijn onlosmakelijk verbonden met onze cultuur. dan mag jij nog 100 keer beweren dat ideeën zomaar in het ijle zweven.
Dat beweer ik niet. Ik zeg enkel dat die ideeën een universele GERICHTHEID hebben.

Citaat:


2) een representatieve democratie hoeft nog altijd geen dictatuur te zijn. er is een middenweg, kev.
Ik heb nergens beweerd dat dat een dictatuur zou zijn.

Citaat:

3) je denkt dat je volledig op jezelf kan terugvallen, je eigen identiteit 'maken'. misschien ook je eigen afkomst? wie weet, misschien vinden ze daar nog wat op. de manier waarop je denkt en voelt, je geweten, je wereldvisie, zelfs je linkse ideeën... het is allemaal het gevolg van je culturele identiteit, schat. als je in pakweg afrika of indonesie was geboren dacht je anders. noem het 'cultureel determinisme' voor mijn part
Er is een verschil tussen de situatie en de vrijheid om met die situatie om te gaan. Als je een kind bij de wolven zet, zal het niet leren praten. Dat is evident. Het gaat erom dat de mens BINNEN zijn situatie vrij is. Met behulp van de Rede kan de mens meer vrijheid verwerven. Ik verwijs naar de mythe van de grot bij Plato.

Citaat:

5) klassieke linkse dooddoener: 'de vlaamse cultuur bestaat niet, de zon bestaat niet, de maan bestaat niet etc...' dan zijn allemaal 'mythes'. onthouden.
De zon en de maan kunnen wetenschappelijk vastgesteld worden.
__________________
Kevin Van Eeckelen is offline