Los bericht bekijken
Oud 9 december 2012, 17:27   #5
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Weinig spoorervaring? AnsaldoBreda is nu niet bepaald een nieuweling in de branche. Maakt het natuurlijk des te erger dat ze de laatste jaren van enkele projecten een gigantisch rommeltje gemaakt hebben (de Fyra V250 is wat dat betreft nog de ergste niet, vraag dat maar eens aan de Deense spoorwegen).

Deze nieuwe Fyra is voor het merendeel van de reizigers absoluut geen vooruitgang, eerder het omgekeerde. De enigen die er op vooruitgaan zijn mensen die rechtstreeks van Antwerpen of Brussel naar Rotterdam of Amsterdam moeten (of omgekeerd), die dat niet te vaak moeten doen, én die lang genoeg op voorhand weten precies hoe laat ze de trein zullen nemen. Al de anderen gaan er op achteruit. Voor hen betekent het invoeren van de Fyra (en het afschaffen van de Benelux) dat ze:

-meer geld kwijt zijn (Fyra is gemiddeld een pak duurder);
-minder flexibiliteit hebben (reservatie verplicht, je kan dus niet langer gewoon een andere trein nemen als je vroeger of later wil vertrekken, tenzij je daar zowat het dubbele wil voor betalen);
-minder mogelijkheden hebben (Fyra rijdt veel minder frequent dan de Benelux);
-langer onderweg zijn (!): de Fyra stopt op minder plaatsen dan de Benelux, dus veel mensen moeten overstappen en omrijden.

NMBS en NS hebben in dit dossier een vuil spelletje gespeeld. De zeer succesvolle Benelux werd afgeschaft om een product te pushen dat niemand eigenlijk wil. Want die mensen die met deze verandering gebaat zijn, die hadden al jaren een alternatief: de Thalys! Men weet bij NS en NMBS zeer goed dat als men de Benelux zou laten rijden hebben, er geen hond op die Fyra zou zitten!

Men heeft er alles aan gedaan om mensen te verplichten de Fyra te nemen, door de alternatieven af te schaffen of zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
Goed gezegd en beargumenteerd, Scorpio ! Bespaart mij weeral tijd doordat ik het niet meer zelf hoef te doen. Bij ons moeten er verscheidene studenten meermaals per maand opzoekwerk verrichten in NL of er voor bijkomende cursussen naartoe. Voor hen kunnen de meerkosten van die verduivelde FYRA oplopen tot in de honderden euro's per maand. Voor studenten die niet kapitaalkrachtig zijn of hun ouders is dit een echte ramp. Deze argumentatie hebben we reeds voorgelegd aan de NS en de NMBS maar er wordt gewoonweg niet op gereageerd of ze wordt kapot gerelativeerd. De minachting voor ons, toch het klantenbestand van de spoorwegen, is gewoonweg 'grenzenloos'.

Wat mij persoonlijk mogelijk nog meer stoort dan de kostprijs en de beperking van de frequentie van de treinen is het gebrek aan de mogelijkheid tot flexibiliteit. Ik moet binnenkort naar een receptie van de Universiteit Leiden. Dus niet ideaal om met de wagen naartoe te gaan. Ten eerste moet ik nu zien over te stappen in Rotterdam of Amsterdam (en dus niet meer het nabije Den Haag HS !) om verder naar Leiden te sporen. Ten tweede moet ik om een goedkoper ticket te kunnen bemachtigen een vast uur van terugreis opgeven. Een beetje absurd voor een receptie annex etentje, je kan moeilijk op voorhand voorspellen hoe lang dit gaat duren ! Uiteraard hopen de spoorwegen erop dat ik in zo'n geval een duur 'full flex' kaartje aanschaf. Ze kunnen het voor mijn part op hun buik schrijven, ik ga met de wagen want dit komt mij zelfs voor één persoon goedkoper uit dan een duur treinticket en dan heb ik tenminste zeggenschap over mijn uur van terugkeren. Proberen de NS/NMBS op die manier de milieuvervuiling en verkeersoverbelasting tegen te gaan, daar lieden zoals ik (terug) hun eigen stalen ros te dwingen gebruiken ?

Misschien is het enigzins naïef van me, maar ik hoop dat er op termijn een privévervoerder opduikt die een flexibelere en democratischere Benelux-verbinding aanbiedt als gevolg van de vrijmaking van de markt van het Europese reizigersvervoer per spoor. Zouden we eindelijk eens kunnen profiteren van al die zogenaamde concurrentie !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden