Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2003, 21:18   #30
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Begrijp ik het goed dat het individu volgens jou het recht heeft om uit de staat te stappen? Concreet: ik voel me nog met de Vlaamse, noch met de Belgische gemeenschap verbonden (o.a. omdat ik veel te veel belastingen moet betalen ): heb ik het recht om me niets meer van de Vlaamse of Belgische wetten aan te trekken? Ik zou om te beginnen al niet meer gaan stemmen, zo consequent zou ik wel zijn....

En wat als ik nu met enkele vrienden een commune opricht, hebben wij dan - als gemeenschap- het recht om enkel nog onze wetten na te leven? En op grond waarvan hebben wij dat recht (niet)?
Yep, dat begrijp je goed! Shocking huh?
No, not shocking.

Maar ik vind het niet realistisch, want...

Citaat:
Daaruit volgt wel dat ze volledig voor hun commune verantwoordelijk zijn, ze ontlenen immers plichten noch rechten aan de gemeenschap waar ze zijn uitgetreden.
...klopt niet.

Ze ontlenen aan de gemeenschap waar ze zijn uitgetreden het recht om uit te treden.
Bestaansrecht.

Citaat:
Als je dus zin hebt om een commune te stichten en de onafhankelijkheid uit te roepen ga vooral je gang, maar kom niet zeuren als het misloopt he .
Het staat nog niet in de top-10 van mijn prioriteitenlijstje, maar het is een optie

Citaat:
Deconstructie (of reconstructie) van Rousseau volgt later, want dat vergt wat voorbereidend denkwerk - het is een hele hap nietwaar
Yep. Dit vind ik wel een lekkere krent uit de boterham:
Citaat:
il ne faut point multiplier en vain les ressorts, ni faire avec vingt mille hommes ce que cent hommes choisis peuvent faire encore mieux.
Een geschikt onderschrift voor een verdediger van de representatieve democratie
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden