Los bericht bekijken
Oud 21 december 2023, 23:18   #44
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En nu nog wat verder in de toekomst denken (topic), want je blijft in het heden hangen/relativeren. Die 5% kan ook 10% of 20 % worden (regels/wetten veranderen wel eens)

Nemen we 10% in pakweg jaar 2025. Nu wil men fossiel verder ontmoedigen en elec aanmoedigen (topic).
Elec-accijnzen van 5% worden afgeschaft en daarvoor gaan de accijnzen van fossiel verbruik 10% omhoog.

Dat moet dus niet (heel) veel zijn, maar ik heb toch liever 5% meer pensioen dan 10% minder pensioen.
Op elektriciteit worden geen accijnzen geheven.

Onze overheid int massaal inkomsten uit fossiele brandstoffen en ze heeft een monopolie. Ze kan vrij bepalen van de ene dag op de andere hoeveel belasting ze heft. Ze moet daarvoor geen andere heffingen op welke energiebron dan ook verminderen of afschaffen.
De idee dat onze overheid fossiele brandstoffen zou subsidiëren is compleet belachelijk.

Neem diesel.
Gisteren getankt aan 1,65€/l. Dat is inclusief kortingen want de wettelijke max prijs zal wel hoger zijn. Laat ik dat verschil verwaarlozen.

Vandaag was de prijs van mazout extra, wat niets anders is dan gedenatureerde diesel, 0,93€/l. Op gedenatureerde diesel zitten ook wel enkele kleinere heffingen, maar die zal ik verwaarlozen.

Op mazout geldt een BTW tarief van 21%.
In die 0,93€/l zitten al 0,16€/l inkomsten voor de overheid. Geen subsidie.

De reële marktprijs van die gedenatureerde diesel is dan 0,77€/l.
Ik betaalde 1,65€/l.

Het verschil tussen die 2 prijzen, 1,65 - 0,77 = 0,88€/l is zuivere belasting, dat is 50% van wat je betaalt aan de pomp. En dat is een onderschatting van de werkelijkheid.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden