Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2008, 14:35   #14
Preuße
Minister
 
Preuße's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas Luyten
Vrijheid van godsdienst is een essentieel gegeven. Maar moet ik er mee voor opdraaien? Moet ik mee kerken financieren? Moet ik mee moskees financieren? Iedereen heeft het recht om zijn of haar eredienst te organiseren, maar daarvoor moet dit niet ten laste van de maatschappij.
Dat is natuurlijk weer zo'n dooddoener die de huidige politiekers graag gebruiken: "de maatschappij" als naamloze, vormloze massa en claimen en achter de eigen kar spannen. Hoeveel geld krijgt U niet van "de maatschappij"? U wil wel het geld van de kerk afnemen onder het motto "we betalen teveel" maar heeft U er wel enig besef van hoeveel geld de NVA en Uzelf van diezelfde belastingbetaler krijgen? En om Uw eigen logica nu even ad nauseam toe te passen: Moet ik U en Uw partij financieren? En wat moskees (sic) betreft, dat zet U er natuurlijk bij om een grotere impact te krijgen bij Uw rechts electoraat natuurlijk. Het verschil maakt U niet duidelijk: het Katholicisme kan worden beschouwd als niet alleen de opvoeder van Vlaanderen maar ook als de eeuwenoude godsdienst der Vlamen. Dat U nu, uitgerekend als zogezegd Vlaams-nationalist, het geld van de kerk wil afnemen vind ik bijzonder stuitend. Ik had daar toch wat meer trouw aan de eigen cultuur verwacht.

Citaat:
Het behoud van het cultureel patrimonium is dan weer een andere element. Hiervoor moeten we zeker de nodige budgetten voorzien, maar dit kadert eerder in een erfgoedbeleid dan in het ondersteunen van religies.
Het ondersteunen van de H. Kerk is een noodzakelijkheid, gelet op het feit dat de inkomsten op het terrein (giften) onmogelijk nog de enorme kosten voor het onderhoud der gebouwen kunnen dekken. Dat is toch hetzelfde principe dat bij kinderbijslag wordt gehanteerd? Dat wilt U dus ook afschaffen neem ik aan? Daarenboven, nog belangrijker, is de wettelijke kant van de zaak. Het huidige systeem is een compromis dat werd bereikt op wettelijke basis rond de problematiek van de in beslag genomen kerkgoederen na de Franse revolutie. De overheid heeft er nu een permanente inkomstenbasis door (op de gronden wonen nu belastingbetalers die jaarlijks afdragen) maar de kerk heeft zo geen vergelijkbare, permanente bron van inkomsten. Ook in mijn tijd werden zelfs kloosters grotendeels recht gehouden door giften en de verkoop van aldaar gemaakte produkten.

Weet U wat Benno Barnard onlangs zei over (sommige) Vlamingen?
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden