Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2008, 14:48   #16
Bas Luyten
Vreemdeling
 
Bas Luyten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2008
Berichten: 49
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Dat is natuurlijk weer zo'n dooddoener die de huidige politiekers graag gebruiken: "de maatschappij" als naamloze, vormloze massa en claimen en achter de eigen kar spannen. Hoeveel geld krijgt U niet van "de maatschappij"? U wil wel het geld van de kerk afnemen onder het motto "we betalen teveel" maar heeft U er wel enig besef van hoeveel geld de NVA en Uzelf van diezelfde belastingbetaler krijgen? En om Uw eigen logica nu even ad nauseam toe te passen: Moet ik U en Uw partij financieren?

Ik lees zonet in de krant dat slecht 7% van de bevolking wekelijks naar de kerk gaat. Dit is dus zeker niet representatief voor 'de maatschappij'. Vandaar mijn pleidooi voor een rationalisatie: de middelen moeten in verhouding staan tot de groep die er gebruik van maakt. Ik denk dat de dag van vandaag er in België meer mensen wekelijks naar de moskee gaan dan naar de kerk. Financieel kan men daar dus ook spreken van een wanverhouding.

U tracht de redenering door te trekken naar de politieke partijen, maar die raakt kant noch wal. Ten eerste zijn de budgetten die de erediensten in België krijgen onnoemelijk veel hoger dan de budgetten voor de politiek partijen. Onze bedragen zijn steeds transparant en raadpleegbaar. Zijn die van de erediensten dat dan ook?
Er is nog een ander, véél belangrijker element: politieke partijen worden gefinancierd vanuit de staat om fondsenwerving en gelobby tegen te gaan. Prefereert u het Amerikaanse systeem waarbij politieke partijen zelf aan fondsenwerving doen en doorspekt geraken met allerlei belanggroepen die enkel en alleen voor hun objectieven werken?
Het systeem dat we nu hanteren voor politieke partijen lijkt me veel transparanter, veiliger tegen misbruiken en objectiever dan dat van andere landen.
Kunnen we hetzelfde zeggen over de financiering van de erediensten?
__________________
http://www.jongnva.be
Bas Luyten is offline   Met citaat antwoorden