Los bericht bekijken
Oud 26 december 2016, 17:47   #39656
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gerekend naar de oorspronkelijke Nederlanden zouden Walen evenveel rechten hebben op een dubbele nationaliteit als een Vlaming
Als ge mijn ideaalbeeld van een konfederale herenigde Nederlanden kent, weet ge dat ik de Franstalige Nederlanders een andere plaats toeken in mijn model. Walen zijn weliswaar Nederlanders maar geen Dietsers.

Citaat:
Suriname een kolonie, maar de afgelopen 400 jaar langer deel uitgemaakt van Nederland dan Vlaanderen
In dat geval zouden Surinamers meer rechten hebben dan Vlamingen
De vraag is wie dat ook maar zo gaat bekijken zoals gij ?

Citaat:
Taal is in de Nederlandse context nooit van invloed geweest.
IK gaf u een aantal tegenvoorbeelden. Ge gaat nu stellen dat dat niet de "Nederlandse" kontekst is maar de "Vlaamse". Ik zie dat echter niet zo gescheiden. Uiteraard was men in de Zuidelijke Nederlanden en het grensgebied met de Francité meer taalbewust omdat men zich daar door de ligging op een strijdplaats bevond. En bevindt.

Citaat:
Surinamers zijn de afgelopen 400 jr dus langer Nederlander geweest dan Vlamingen (15 jr) ooit geweest zijn. In dat geval zouden Surinamers meer rechten hebben dan Vlamingen.
1. Afgezien van het feit dat ge weer eens de Bourgondische periode vergeet op te nemen in uw tijdsrekening, is dat merkwaardige invalshoek waarmee ik alleen maar kan glimlachen en antwoorden: "En wat dan" ?
Dat tijdsargument is onbelangrijk voor een Groot-Nederlander die daar geen boodschap aan heeft. De duur van de scheiding maakt de scheiding hoegenaamd niet aanvaardbaarder.
Want Vlamingen noemden zich Nederlanders tot in de Franse tijd. En daarvoor was er er een tijd dat allen in de Nederlanden Vlaming werden genoemd.

2. In jure, - want ge hebt het over rechten, - was dat laatste inderdaad anders maar dat is nu net waartegen Groot-Nederlanders revolteren. Wat gij doet is hetzelfde dan tegen de Franse revolutionairen van destijds zeggen dat de Franse Revolutie juridisch niet kon.

3. Ge vergelijkt appelen met peren; een ex-kolonie met een gescheiden proto-natiestaat. Ik heb in mijn vorige post argumenten aangedragen dat het dat inderdaad was.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2016 om 17:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden