Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2018, 15:56   #19
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Ik kan me overigens voorstellen dat ook de bevelen van Stalin nogal "dwingend" en "absoluut" geworden waren,en nogal SLECHT voor de gezondheid van falende generaals en veldmaarschalken...
Zhukov had gedurende een periode lappen aan zijn handen vanwege exceem; gevolgelijk door de stress.

Of dat aan (voornamelijk) aan oompje Stalin lag betwijfel ik.

Zhukov voornaamste stress was de slechte verbindingslijnen met het front, mede gevolg door de top down management structuur in het Sovjet leger (mede) door gebrek aan goed middenkader. Gebrek aan middenkader maakt kleinere kleinere legereenheden noodzakelijk die weer (vanwege miscommunicatie) niet als een cohesie tegen een 'grotere' Duitse legereenheid vochten ; hoofdpijn dus voor een opperbevelhebber om deze legereenheden elk te sturen.

Sovjet generaals waren dan ook niet zozeer goede strategen, of sterk op tactisch vlak. Het waren vooral goede managers.



Order 227 van Stalin was om discipline bij te brengen. Hoe kon het zijn dat de bewoners St Petersburg zich liever lieten uithongeren dan overgeven aan de vijand, terwijl in het Zuiden de troepen vluchten voor de Duitsers ?

Meer op TIK

https://www.youtube.com/watch?v=JOKAIDpOY80

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 7 juli 2018 om 16:11.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden