Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2007, 18:14   #22
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ja maar u haalt uw winst voor de Staat (die de belastingvrije som moet financieren) vooral uit de vereenvoudiging van de administratie, niet?

Maar in het begin is die vereenvoudiging er nog niet, want de overgrote meerderheid zal nog steeds voor het huidige systeem kiezen, en de mensen die voor het nieuwe systeem kiezen, zullen misschien nog meer administratie met zich meebrengen omdat er nu met twee systemen rekening gehouden moet worden... Dus uw systeem is in se onbetaalbaar, of zie ik dat verkeerd?
Het is een thesis waard, maar ik denk van niet.

Het laagste tarief in mijn voorstel is: ofwel het huidige laagste tarief, ofwel 20%. Dus iedereen die méér dan 20% betaalt, zal allicht overschakelen op die 20%.

Momenteel is het gemiddelde tarief echter ongeveer 20%. Volgens een studie van Decoster en Van Camp over de vlaktaks betaalt het hoogste inkomensdeciel (de 10% met de hoogste inkomens) 28% op haar netto belastbaar inkomen; dus het inkomen verminderd met beroepsaftrekken.
Ik vind helaas niet terug hoeveel de aanslagvoet op het brutoinkomen is voor die hoogste inkomens.

In het eerste jaar zou het kunnen dat de belastinginkomsten dus dalen; maar het zou evengoed kunnen dat we een terugverdieneffect krijgen door minder ontduiking en vermijding. Als er een daling van de inkomsten is, zal ze alleszins relatief beperkt blijven denk ik.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline