Los bericht bekijken
Oud 25 december 2014, 14:54   #36
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IntelliesBlokkies Bekijk bericht
1: Zeker, maar ik dacht jij vooral concludeerde dat de kans klein is dat er zoiets als God bestaat, omdat wij maar een minuscuul deeltje zijn en dus alles behalve centraal.
Over iets als God kan je niet spreken in termen van probabiliteit mijns inziens.

Citaat:
Maar ik zie dit dus juist compleet anders. Juist omdat wij zo nietig zijn, doet mij dat denken aan iets "groters". Elke keer wanneer ik iets lees over sterrenkunde, voel ik iets bovennatuurlijks (lastig uit te leggen).
Ik denk dat ik kan volgen (en dat je me eerder verkeerd interpreteerde). Een van de meest 'religieuze' ervaringen die ik ooit had wat in een hangmat tussen twee palmbomen op een eilandje een aardnoot groot, kijkend naar de immense sterrenhemel. De kleinheid is tegelijk eeuwigheid. Ik had kunnen sterven en het zou me niet gedeerd hebben. Ik was gelukkig voor een moment. Juist omdat ik me zo klein voelde. Ik was deel van iets groters. Misschien is dat spiritualiteit. Religies enten zich daarop. Denken het te representeren. Maar meer dan eens maken ze het kapot en misbruiken ze het. Misschien is georganiseerde religie wel een contradictie in terminis.

Citaat:
2: Hmm, het moment dat je uit je normaal-denken word getild, een transformerende ervaring.

De "rede" speelt hierin dan ook geen rol. Filosoof Longinius heeft hier interessante dingen over gezegd. Hij was eigenlijk de eerste die het "sublieme" probeerde te definiëren/duidde.
Heb je een aanbeveling of een link?
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 december 2014 om 14:58.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden