Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2018, 09:38   #17
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Strafste voorbeeld: Wim Van Rooy.

Karl Drabbe, de directeur van uitgeverij Pelckmans, werd ontslagen omdat hij Van Rooy zijn islamkritisch boek wou publiceren.

Doodse stilte bij de VRT, nochtans oud-collega's van de schrijver.
Wim van Rooy is een interessant voorbeeld. Ik kende hem niet. Wat ontbreekt is een verantwoording van degenen 'die hem de mond willen snoeren'.

Nu geloof ik niet zo erg in de aanpak van van Rooy omdat hij op zoek is naar de kernwaarden van de moderniteit om daarmee 'het vreemde' te kunnen identificeren en te neutraliseren. Dat vreemde in de Islam vergat ik nog in de opsomming die ik maakte in de openingspost. In de video was er namelijk nog een fragment waarin de prediker de democratie afwees. Dat is opzichzelf geen probleem of bedreiging voor de moderniteit. Wel een probleem is dat de islam een alternatief biedt en dat islamieten dat alternatief willen realiseren.

Zoiets hebben we achter de rug na eeuwen van staatsvormen die gesanctioneerd werden door een christelijk geloof. Die staatsvormen steunden zogenaamd op de bijbel, maar dat bleek gelogen. Oliver Cromwell en Johan de Witt konden daar zonder gewetensbezwaren korte metten mee maken. Dat waren bevrijders. Nu zijn daar dus de moslims en die willen ons onze vrijheid afnemen op basis van de koran. Daar moeten wij korte metten mee maken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden