Los bericht bekijken
Oud 12 januari 2010, 16:59   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.140
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Je hebt al heel wat materiaal kunnen verzamelen uit bovenstaande discussie denk ik.

Misschien nog enkele overwegingen:

"Gratis" bestaat niet, als het publiek gefinancierd wordt, dan betaalt niet de reiziger maar elke belastingbetalende burger. Dat is een kwestie van keuze...

Bij gratis openbaar vervoer creeer je de facto een monopolie en dat is meestal niet goed voor de klant
Eén enkel overheidsbedrijf is meestal minder effectief & efficïent in vgl. met een verschillende private bedrijven die in concurrentie zijn.

Aan de andere kant krijg je waarschijnlijk schaalvoordelen die de kosten kunnen drukken. Bovendien is er ook nog het Mohring effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohring_effect (zeker vermelden tijdens je debat, dan krijgt je zeker een 10 )

Een vraag kan zijn wat de overheid wil bereiken met het openbaar vervoer:
Mobiliteit van armere inkomens (hebben geen auto) en ouderen (kunnen/ mogen niet rijden) verzekeren?
Als maatregel om file te reduceren?
Milieu-overwegingen?
...

De vraag is dan, wegen de baten op tegen de kosten?, in sommige gevallen kan dat worden berekend (vb. file-reductie), in andere gevallen is het minder eenvoudig (vb. "recht op mobiliteit")...


Welke positie ga/wil jij innemen in het debat?
die mohring is leuk, ik heb mij altijd voorgesteld hoe zou het leven zijn als je bvb ipv een trein een shuttle maakt van 30 personen. Vanaf hij vol zit vertrek je tijdens de piekuren bvb, vanaf hij 50% vol zit vertrek je in de daluren bvb en met een criterium we doen de mensen maximaal 30min wachten...

dan heb je bvb tijdens de piekuren gemiddeld om de minuut een trein...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden