Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2014, 22:10   #39
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Wassen met de hand, tiens! Eerst wordt de was in de week gezet met heet water en javel. Herinner u wel dat er ook geen boilers waren, dus een grote ketel op het vuur! Oh ja, kraantjes waren er ook niet : pompen of water uit de put!
De was stond gewoonlijk een dag en een nacht in de week. Dan uithalen en wringen, dan in zeepsop maar de meesten hadden wel zo'n dubbele stok om mee te roeren, stukken naar boven te halen, terug onder te duwen...
Een keer spoelen en terug in het zeepsop. De was moest altijd twee keer gewassen worden.
En dan spoelen, spoelen, spoelen. Tot het laatste spoelwater geen spoortje sop meer bevatte dat voor het blote oog zichtbaar was.
Ocharme mijn grootmoeders!
En bedenk ook, niet alleen luiers werden zo behandeld maar ook de beddelakens, handdoeken enzovoort.
Mijn moeder had een jaar of twee na haar huwelijk zo'n eerste wasmachine, dat moet nogal een opluchting geweest zijn, zo'n bak waar onderin een draaiding zat dat het water in beweging bracht. En een mangeltje om mee te wringen!
De meeste huisvrouwen hadden toen ruwe handen met een huid die dikwijls kapot was van veel in het water te zitten.
Ja, de goede oude tijd. In veel opzichten vond ik hem goed maar qua werk voor de huismoeder ... amai!!!
ja wij boffen echt wel nu met onze wasmachine's en al ons modern comfort .. stel je voor dat de was nog steeds zo moest gedaan worden als vroeger, ik mag er niet aan denken! brrrrrrrrr!
bembem is offline   Met citaat antwoorden