Discussie: Kansberekenen
Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2019, 12:17   #38
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, die heb je niet gegeven. Ik weet niet hoeveel getrouwde koppels er zijn in die gemeente. Ik weet niet of de kans van getrouwd te zijn onafhankelijk is van de kans om een zekere naam te hebben (hoewel we dat eventueel kunnen veronderstellen). Ik weet niet welke de kans is om 1, 2 of 3 kinderen te hebben, en welke de kans is om een jongen of een meisje te hebben als kind. Welke kans er is dat koppels samenwonen, en welke die kans is als ze verwant zijn.

Stel dat ik de vraag stel: in een gemeente van 80 000 inwoners wonen er zes mensen samen: een koppel van een man en een vrouw, die twee zonen hebben. Een van die zonen is getrouwd, de andere niet. De getrouwde zoon heeft 1 kind, een zoon.

Welke is de kans dat er een tweede zulke woning in die gemeente is waar dezelfde configuratie voorkomt ?

Zie je, ik heb niet eens over namen gesproken. Toch is die kans niet 100%, neem ik aan ? Maar ik heb geen enkel element om die kans uit te rekenen, die nochtans deel uitmaakt van het vraagstuk dat je gaf.

Stel bijvoorbeeld dat IEDEREEN getrouwd is. Dan komt zulke combinatie niet voor (de broer die niet getrouwd is, komt niet voor dan). En als niet iedereen getrouwd is, dan is het niet omdat je een Mieke en een Jan hebt, dat die ook getrouwd zijn, en dus voldoen aan de eis van het vraagstuk.

Stel dat maar 1% van de mensen in die gemeente getrouwd zijn. Dan is de kans wel heel klein dat er 2 gezinnen zijn die in 1 huis wonen, en die allebei getrouwd zijn. Stel dat het redelijk zeldzaam is om twee zonen te hebben. Dan is de kans dat dat eerste koppel twee zonen heeft, vrij klein. En ga zo maar door.
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag ! Zit je ergens mee ? Heb ik je niet gezegd dat de onderlinge relaties je in eerste instantie niet moet meetellen ? Ik vroeg je enkel hoeveel maal bovengenoemde cluster namen kunnen voorkomen op een gemeente van 80.000 inwoners.
Aton is offline   Met citaat antwoorden