Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2007, 20:21   #3
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De BUB staat, naar mijn weten, voor economische en democratische effeciëntie. Dan vraag ik me af hoever ze willen gaan in het aspect democratie. Bent u van plan er echt iets van te maken, democratie? Burgerinitiatief, gebonden referendum, een gekozen premier? Het lijkt mij dat de Vlaming en de Waal niet het ene niet-democratische systeem voor het andere wil verruilen. Wat zijn uw plannen?
Beste Liberalist,

Het is voor ons duidelijk dat indien de grondwet gewijzigd wordt op substantiële wijze (zoals in 1980, 1988, 1993 en 2001), de bevolking dient geraadpleegd te worden. Dat is niet gebeurd en dat is een schande omdat het parlement geen expliciet mandaat had om die hervormingen door te voeren in naam van het volk.

Wij ijveren daarom voor de inschrijving van het bindend referendum in de grondwet. Telkens men raakt aan de staatsstructuur en de rechten van de Belgen dient zo'n referendum te worden georganiseerd. Alleen het nationaal resultaat zal tellen. Het moet verboden zijn om de regionale of provinciale resultaten te kennen. Elke stem moet absoluut anoniem zijn.

Zo kan men aan de Belgen vragen of zij de voorbije staatshervormingen goedkeuren die van België een federale staat hebben gemaakt.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline