Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2019, 20:50   #1096
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk dat ik Leen Decin al eens als voorbeeld gegeven heb. Zonder twijfel een zeer verstandige vrouw.

Ik refereer naar het interview in Kerknet: https://www.kerknet.be/kerknet-redac...voudig-gelovig

Daarin zegt ze: Naar mijn gevoel staat de mens toch nog altijd centraal in het geheel.

Het feit dat ze over een gevoel spreekt toont duidelijk aan dat ze het pad van de rede verlaat. Maar verder zegt ze:

We dragen veel bij tot de evolutie omdat we interageren met wat rondom ons gebeurt.

Daar verlaat ze haar eigen domein en begeeft ze zich op glad ijs. Dat de mens bijdraagt tot de evolutie is de rollen omkeren want de mens ondergaat de evolutie gewoon zoals alles.

Daarmee ziet men dat hoe verstandig ze ook is en hoeveel ze ook weet over het heelal dat ze de mens nog altijd centraal plaatst. Voor mijn part is dit geen logische gevolgtrekking, het tegendeel zou moeten waar zijn, ze zou moeten inzien dat de mens quantité négligeable is in het heelal.
Het ging niet over iemand die eventjes vanuit het gevoel spreekt en dat ook aangeeft, maar wel de bewering dat een gelovige op een bepaald moment de rede aan de kant schuift en die inruimt voor geloof.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden