Los bericht bekijken
Oud 29 oktober 2018, 15:11   #40647
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het is de eerste keer dat ik dit artikel uit 2009 hier lees op dit forum.. Wat system daar schrijft is gewoon zo! Ik weet dat omdat ik al 64 jaar zelf bij de Belgisch-Nederlandse grens woon. Zelf ben ik ook een beetje een Nederlander: mijn overgrootvader, langs moeders kant was iemand van Sluiskil. Hier zijn de relaties met de Nederlanders, in mijn gemeente (Assenede) gewoon dagelijkse kost! Ons moet ge niet overtuigen van wat system daar zegt. Wij, Vlamingen en Nederlanders verschillen gewoon teveel van mekaar! Onze staatsinrichting is al vele eeuwen zodanig verschillend dat bij een eventueel opnieuw samengaan er om het minste grote problemen gaan rijzen. Zoals bijvoorbeeld: hoe bepaalt ge de prijs van een product, hoeveel belasting moet ge betalen op uw loon of eigendom, wilt ge ergens elders gaan wonen dan gaat het zijn van welk soort woning ge gaat mogen bouwen. Hoe zit het met uw zorgverzekering? Hoeveel gaat ge krijgen voor uw pensioen? Mensen, toch, moest ik het willen dan kan ik het lijstje nog ellenlang uitbreiden. Ik begrijp system heel goed: bij het minste, het geringste, gaan er problemen en grote ruzies uitbreken als één of andere Nederlandse regelgever de Vlaamse tradities terzake gaat willen veranderen! Het zal pas dan zijn dat zal blijken dat de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen zo groot zijn dat ze feitelijk onoverkomelijk zullen zijn. De Grootnederlanders gaan in die ruzies spoedig verstrikt geraken en terstond het eventueel eengemaakte Nederland en Vlaanderen opnieuw splitsen. Gewoon omdat het niet kan bestaan!! Als ge de Grootnederlandse of de Dietse zaak welgezind zijn dan zijt ge gewoon een hemelbestormer! Dan zijt ge gewoon bezig met uzelf te bedriegen. Stap daar toch eens vanaf, alstublieft! Moeten wij, grensbewoners, het nu toch elke keer weer herhalen? Nederland en België gaan niet samen, al honderden jaren niet! Waarom toch blijven een vlag achterna lopen die tot niets dient? Ook in Zwitserland wordt Frans gesproken, maar zijn die mensen daar dan ook Fransen?

Norbert
Wat moeten de dan met de EU ,waarin de verschillen tussen de staten al eeuwen bestaan?
cato is offline   Met citaat antwoorden