Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2019, 20:35   #224
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Is dat echt het verste dat je geraakt? "Daar lijkt het sterk op"

Ofwel gun ik je jou vrijheid niet en dan kan jij vast aanduiden waar ik dat doe, ofwel gun ik jou je vrijheid wel en dan geraak je waarschijnlijk inderdaad niet verder dan "daar lijkt het sterk op".

Wat maakt mij het uit of jij homo of hetero bent? Je mag van mij in alle vrijheid kiezen.
Wil jij hetero zijn? Geen probleem voor mij, doe maar op.
Val je nog liever dood dan dat je een homo-relatie moet beginnen? Prima voor mij, bestel maar een kist, ga uw gang.

Maar van zodra jij andere mensen meent te moeten vertellen wat ze wel en niet mogen zit jij aan hun vrijheid. En dat is behoorlijk ongepast, zeker als je zo sterk hecht aan je eigen vrijheid.
En kijk, u bevestigt op het einde weer wat u in het begin meent te kunnen ontkennen. U stelt eens te meer dat het volgens u een brug te ver is als men als gelovige een bepaald standpunt inneemt tegenover wat vanuit het geloof wordt omschreven als ethisch twijfelachtig gedrag. Ik zit daarmee geenszins aan iemands vrijheid, wel integendeel. Een mening verplicht tot niets.

U bent echter van oordeel dat het uiten van een mening die u niet zint, gelijk staat met "aan hun vrijheid zitten". Dan hebt u toch niet door dat het juist essentieel is aan onze vrijheid om meningen te uiten waarmee iemands anders het grondig oneens kan zijn én dat dit uiten geen grens vormt op andermans vrijheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden