Los bericht bekijken
Oud 12 november 2015, 23:12   #92
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, maar dat is het punt niet. "Geven" wil niet per se zeggen "kwijt zijn".

Wat ik stelde, is dat er niet meer gegeven kan worden, dan er gekregen kan worden, want alles wat gegeven wordt, wordt ook gekregen.

Stellen dat iedereen dus meer moet geven dan krijgen, gaat niet lukken. Het is omdat er zijn die meer willen krijgen, dan geven, dat je zo een "raad" kan geven. Zo niet is hij zinloos.

Als jij kennis geeft, is er iemand die die ontvangt. Er wordt dus evenveel kennis gekregen (door de ontvanger) dan gegeven (door jou).

Om een goeie wereld te hebben, volstaat het dat je EVENVEEL ontvangt dan je geeft. In waarde is het zelfs beter dat je meer waarde ontvangt dan je geeft. Het omgekeerde, wat de basis is van "goeiemensenmoraal", meer afgeven dan ontvangen, is qua waarde gewoon ridicuul. Het kan gewoon globaal niet mogelijk zijn, tenzij we aan zware waardevernietiging doen ("parels voor de zwijnen").

Het adagio "ge moet meer geven dan ontvangen" is dus enkel maar zinvol, als er een kliek is die daar goed van profiteert en al die extra giften wel degelijk ontvangt zonder tegenprestatie.
Dit zou zo zijn indien je er niet van zou uitgaan dat er niet iets kan gecreëerd worden uit het niets.

En dit kan wel degelijk, de evolutie is daar een voorbeeld van.

Men kan dus kennis a en kennis b krijgen en daar zelf kennis c uit destileren die rijker is dan kennis a en b.

De voorbeelden zijn legio.

Als ik me niet vergis zit jij in R&D, jij zou dit beter moeten weten als eenieder.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden