Los bericht bekijken
Oud 3 februari 2008, 20:15   #620
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Ja, ik kijk er niet van op, ik weet al langer dan vandaag dat de meeste moslims fundamentalistisch denken, in de zin van de koran letterlijk interpreteren en wetenschappelijke kennis die daartegen ingaat niet aanvaarden of verdraaien.
Volledig gelijk aan JVDB houding tov de bijbel.
Eigenlijk is dat niet echt "mijn" houding, maar wel die van de Kerk. Al altijd heeft de Kerk - en de geschriften van de oudste apostolische vaders zijn er om hiervan te getuigen - een onderscheid gemaakt bij de lezing van de verschillende bijbelboeken, rekening houdend met de verschillende literaire genres en doelen die de schrijvers van de bijbelse boeken hadden. Daar zit nu eenmaal een groot verschil in met de moslims.

Daar waar de katholieke, orthodoxe en oud-oosterse Kerk de bijbel zagen en zien als een "samenspraak" van God en mens (of een "synergie" - samenwerking - zoals de Griekse kerkvaders dat verwoordden), zien de moslims de koran als de nederdaling van Allah's woord. De tekst is bij hen dan ook de tekst en hoort zo gelezen te worden. Christenen beseffen evenwel dat bepaalde bijbelse boeken een bepaalde historische context weerspiegelen. Daarom is het bijzonder belangrijk de bijbel te lezen vanuit de traditie, en dus niet eigengereid zoals vele protestanten dat doen (vandaar ook de vele dwalingen en strijdpunten onder elkaar).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden