Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2009, 21:58   #7
geert van hout
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Locatie: berlijn
Berichten: 82
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De nationale staten zijn niet ondemocratisch, er zitten minpunten aan hun democratische systemen.
Hangt van je definitie van democratie af. Voor mij is elk systeem waar de burgers niet de hoogste souvereiniteit hebben (en dus altijd rechtstreeks het bestuur in eigen handen kunnen nemen) ondemocratisch.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een ideale democratie is onmogelijk. Maar dat mag je er niet van weerhouden om naar verbeteringen te zoeken. En inderdaad: de democratie in de EU functioneert nu uiteraard minder dan in de lidstaten. Maar er zijn aanzetten in de structuur van de EU om de democratie beter dan die in de lidstaten te laten functioneren.
Ik geloof daar niet in. Kent u één voorbeeld uit de geschiedenis waar een machtselite uit eigen beweging, spontaan, vanuit een nobel inzicht in het goede (dus niet uit angst of onder dwang) democratie ingevoerd heeft?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat lijkt mij juist heel belangrijk. In de EU wordt de Commissie door de parlementen in de lidstaten samengesteld. Het Europees Parlement mag alleen naderhand zijn goed- of afkeuring aan een kandidaat geven
'Door de parlementen'? Volgens mij worden de commissarissen door de nationale regeringen uitgezocht.

-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Maar behalve dat, denk ik dat in de praktijk die scheiding tot meer openheid en transparantie zal leiden. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed het. Die openheid en transparantie zijn voor mij de wezenskenmerken van democratie. Meer dan formele politieke verantwoordelijkheid.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Voor een deel bestaat er geen beslissingsrecht van het Parlement. Dat is idd slecht. Medebeslissingsrecht van het Europees Parlement moet op alle terreinen gelden.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De beslissingen in de Raad moeten natuurlijk openbaar worden.
Deze drie quotes betreffen inderdaad grove tekortkomingen. U vindt terecht dat daar iets moet veranderen. Maar waarop is uw hoop gebaseerd? En concreter: HOE moet dat dan wel veranderen?

Ik zie transparantie ook als een wezenskenmerk van democratie (samen met controle en verantwoordingsplicht). Maar welke politici voeren spontaan meer transparantie in? Dezelfde vraag heb ik voor 'medebeslissingsrecht'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Over een 'goede' wet kan een ganse filosofische beschouwing worden gehouden. Ik wil een goede wet hier operationaliseren als een wet waarover van zoveel praktisch mogelijke zijden een mening is gevormd en waarbij die meningen van invloed zijn op de wet. Daarmee volg ik je, denk ik, als je stelt dat in principe een publiek debat gevolgd door een bindende stemming goed is. Maar dat kan niet werken in de praktijk wegens te grote rompslomp. Je accepteert daarom het representatieve systeem.

Als je het representatieve systeem accepteert en accepteert dat het publiek (de burgers) vrij makkelijk kan worden gemanipuleerd met simpele populistische slogans, dan moet je imho naar manieren zoeken om het representatieve systeem te optimaliseren en referenda alleen op publiek verzoek te houden en zeker niet op instigatie van de politieke elite.
Over mijn acceptatie van de vertegenwoordiging, zie hierboven. Natuurlijk ga ik ervan uit dat ook in een democratie de meeste beslissingen door de 'volksvertegenwoordigers' genomen zullen worden. In de meeste gevallen zal de wetenschap dat ze door burgers permanent op de vingers gekeken worden politici voldoende aanzetten om 'goede' wetten te stemmen.

En inderdaad, referenda op verzoek van de politieke elite (plebiscieten) zijn uit den boze. Maar naast referenda 'op verzoek' ben ik ook voorstander van 'verplichte referenda', bvb. bij elke grondwetswijziging, bij elke wijziging van een bij referendum gestemde wet, bij elke overschrijding van een bepaalde som op de begroting (bvb. met als vanzelfsprekend randgeval : geen deficitaire begroting zonder referendum).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
In de EU is (nog) geen referendum mogelijk. Maar ik blijf de structuur van Commissie, Raad en Parlement een interessante ontwikkeling vinden, die bij optimalisatie een verbetering kan inhouden ten opzichte van het klassieke systeem van regering en parlement.
"De werking van de Unie is gegrond op de representatieve democratie." (Verdrag van Lissabon, Titel II, artikel 10)

Ik denk dat u het woordje 'nog' maar beter kunt schrappen.
geert van hout is offline   Met citaat antwoorden