Los bericht bekijken
Oud 9 juli 2008, 14:31   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bas Luyten Bekijk bericht
Even voor de duidelijkheid stellen dat ik niet voor méér moskeeën ben. Ik verwijs enkel naar de verhouding tussen beide religies waar je objectief een scheeftrekking moet constateren.

Dat er (ruime) subsidies gegeven worden om cultureel waardevol patrimonium te beschermen en te onderhouden vind ik absoluut nodig. Ook het financieel ondersteunen van 'goede werken' zoals ziekenzorg (vaak binnen de Katholieke zuil) en het samen brengen van mensen lijkt me meer dan nodig.
Of de overheid dan ook moet opdraaien voor de bezoldiging van voorgangers, hun pensioenrechten, hun woonst,..? Ik denk het niet.

Persoonlijk pleit ik voor de registratie van iedere gelovige (bijvoorbeeld bij een volkstelling). Op deze wijze kan men perfect de verhoudingen tussen de religies zien en kan men veel objectiever oordelen welke noden er zijn. De huidige fianciering van de Katholieke kerk is al bijna even doorzichtig als de sociale zekerheid. Er stroomt geld binnen vanuit de federale overheid, de Vlaamse overheid, lokale besturen, de kerkgangers zelfs, via zuilenorganisaties,... Hierover kan men terecht vragen stellen.

De overheid dient zich te beperken tot haar kerntaken. Welzijn (en de facto dus ook levensbeschouwing) van haar inwoners is daar een belangrijk element in, maar men moet daar tegenover wel een voldoende mate van zelforganisatie -en dus ook zelffinaciering- durven stellen.
Gezien in europa enkele belangrijke handelspartners de kerkelijke steun uit hun belasting trekken, maar vervangen door een 'kirchensteuer' of noem het kerkabonnement, die op vrijwillige basis betaald wordt... Wat denkt u van deze piste in het kader van fiskale harmonisatie
brother paul is offline   Met citaat antwoorden