Los bericht bekijken
Oud 22 september 2014, 14:17   #17
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Als je de vertegenwoordigers van de burgers in de EU (nog altijd het Europees Parlement) volledig wil marginaliseren in het besluitvormingsproces, dan moet je ze inderdaad geografisch isoleren in Straatsburg.

De Raad en de Commissie (slechts indirect democratische legitieme instellingen) kunnen dan nog makkelijker in Brussel akkoorden sluiten.
Als ik dit goed begrijp kan ik wel met mijn zoon aan de andere kant van de wereldbol chatten en mailen en skypen, maar raakt het Europees Parlement "geïsoleerd" door de onmetelijke afstand Brussel / Straatsburg?

Wijlen de heer Montesquieu draait zich overigens vol afgrijzen om in zijn graf. Want stel dat anno 2014 een gezonde scheiding der machten door een scheiding der standplaatsen zou kunnen worden bevorderd, dan kan een democraat zoiets onmogelijk als "marginaliseren in het besluitvormingsproces" betreuren.

In mijn ter kimme nijgende jaren bij politics.be heb ik nog nooit iemand het EU-beleid zien verdedigen zonder vervolgens als antidemocraat door de mand te vallen zodra iets ter sprake kwam waaruit enig democratisch denken kan blijken of niet blijken. En bovenstaande post is hiervan een mooi - nou ja, mooi? - voorbeeld.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 22 september 2014 om 14:44.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden