Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2016, 11:45   #1713
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.103
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het Midden-Oosten en Oekraïne zijn 2 heel verschillende regio's. In Oekraïne hebben ze er alles aan gedaan om de Russen te kloten, maar in het Midden-Oosten zijn de Amerikanen gaan beseffen dat hun politiek geleid heeft tot IS en co. De Amerikanen zijn wel cynisch, maar het feit dat IS ook aanslagen pleegt in de VS en Europa heeft de doorslag gegeven denk ik bij de koerswijziging. Het soennitisch islamisme, vroeger een bondgenoot, wordt als een groter gevaar gezien dan de Russen. Daarom ook dat de banden met Iran werden aangehaald, om Saudi-Arabië onder druk te zetten.
Je merkt ook dat de Amerikaanse publieke opinie zoveel cynisme in het buitenlandse beleid niet langer aanvaarden. Zowel Trump als Sanders spelen daar gretig op in, want Clinton staat symbool voor het cynische buitenlandse beleid.

Uiteindelijk zie je dat het regime overal in Syrië oprukt, en de "gematigde rebellen" grotendeels geïnfiltreerd door Al-Quaida. Ik denk dat Syrië langzaamaan minder in het nieuws zal komen, en de "gematigde rebellen" gedwongen zullen worden een deal met Assad te sluiten.
Erdogan beseft dat hij z'n hand overspeeld heeft door IS te steunen, en dat noch de Russen noch de Amerikanen dat kunnen appreciëren. De Russische sancties tegen het regime in Turkije beginnen te bijten en wil de relaties met Rusland verbeteren, want ook de relaties met het Westen staan onder druk. Dus Erdogan beseft wel dat Syrië een verloren zaak is voor hem.
Het komt niet vaak voor ,maar deze analyse deel ik.
De grootmachten Rusland en Amerika gaan eindelijk inzien dat ze tot elkaar zijn veroordeeld bij hun Midden Oosten politiek
Amerika heeft de afgelopen jaren grote blunders gemaakt ,door gebrek aan kennis , aan historisch besef en hun neokoloniale politiek.
cato is offline