Los bericht bekijken
Oud 7 juni 2016, 07:42   #1716
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wat heel die episode ook bewijst is dat Rusland een trouwere bondgenoot is dan de VS, zelfs al hebben ze minder geld. Ze beschermen en helpen hun trouwe bondgenoten, ook in moeilijke tijden. De Amerikanen hebben trouwe bondgenoot Mubarak gedumpt als een stuk stront toen die het lastig kreeg, en kozen de kant van de moslim broeders.
Klopt. En het kan nog cynischer : nu steunen ze terug Al Sisi en kunnen de moslim broeders rustig wegrotten in de kerkers van het leger.
Citaat:
Assad heeft echt gevochten als een leeuw (Assad betekent leeuw in het Arabisch heb ik mij laten vertellen), en lijkt, tegen alle voorspellingen in, aan de winnende hand. Nu moet hij vooral niet overmoedig worden, en hij moet een deal met de Koerden sluiten. Zijn achterban zal z'n vertrek niet aanvaarden, dus die eis zal de VS moeten dumpen. Er zullen pro forma enkele soennitische oppositiefiguren opgenomen worden, en de Koerden krijgen grote autonomie, maar het regime blijft overeind, denk ik.
Mee eens. Autonomie hoeft trouwens geen probleem te zijn, zolang de territoriale integriteit van het land intact blijft. De VS hun opzet zal dan volledig mislukt zijn. Ook Turkije verliest dan, want autonomie voor koerden is hetgene dat Erdogan obsessioneel wil vermijden. De russen zijn uiterst gevoelig voor pogingen om landen op te splitsen, zeker als het in hun invloedssfeer is. Hun overwinning zal ronduit indrukwekkend zijn. Internationaal gezien dwingt Lavrov enorm respect af door zijn rustige maar vastberaden vorm van overleg en diplomatie. En Poetin door zijn vastberaden maar kalme manier van aanpak. En aangezien we nu eenmaal in een cynische wereld leven, is er geld te verdienen. Nu al toont Jordanië interesse om russische jachtbommenwerpers aan te kopen omdat die in Syrië zo efficiënt bleken te zijn.

Citaat:
Dan kan de lange en pijnlijke heropbouw en verzoening beginnen, zoals na elke burgeroorlog.
De Syriërs zelf, ik heb vandaag met een gesproken, willen vooral een einde aan de ellende. Het zijn intelligente mensen die meestal hoogopgeleid zijn.
De enorme tegenstellingen zullen blijven bestaan, maar dat moet op politiek vlak geregeld worden. 2 mogelijkheden, ofwel gaat het regime voor de totale overwinning (behalve de Koerden, Koerdische autonomie is onvermijdelijk geworden) en dan wordt het nog veel totalitairder dan vroeger, ofwel gebeurt een machtsdeling zoals in Libanon.
Het laatste lijkt aantrekkelijk, maar je moet wel weten dat Libanon dikwijls onbestuurbaar is. Maar het feit dat de burgeroorlog niet is overgeslagen naar Libanon is op zich al een enorm succes, en zuiver te wijten aan het feit dat de Libanezen zich de horrors van burgeroorlog nog zeer goed kunnen herinneren.
Een Libanees scenario heeft nog één bijkomend voordeel : logischerwijze moet daar ook een deel macht in voorzien worden voor de ongeveer 10% christenen onder de syrische bevolking. In een machtsdeling tussen regime/soenieten/sjieeten/koerden vallen zij uit de boot.
In een libanees scenario deelt men functies op onder de strekkingen en legt die vast bij wet.
Ik verwacht dat Assad wel iets zal voelen voor dergelijke opdeling, zolang zijn familie, zijn partij en zijn eigen allawieten maar de presidentiële functie en legertop kunnen behouden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 7 juni 2016 om 07:43.
Pandareus is offline