Los bericht bekijken
Oud 7 april 2005, 10:05   #4
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Ik heb geen kristallenbol en kan moeilijk de toekomst voorspellen van de Sp.a. Vlaanderen is niet bepaald een progressieve, linkse regio en heeft juist daarom een sterke linkerzijde nodig.


Wat dat betreft ben ik nogal pessimistisch gestemd. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het intellectuele debat in linkse kringen eerder gericht is tegen rechts dan op de uitwerking en actualisering van een eigen visie op hedendaagse problemen. Dat Vlaanderen geen progressieve, linkse regio is komt misschien omdat de debatten waar mensen werkelijk van wakker liggen gemonopoliseerd zijn door de rechterzijde. Vandaar dat ik mijn hoop heb gesteld op dat ideologisch congres (maar mijn verwachtingen zijn niet erg hooggespannen).

Kijk, een aantal jaar geleden stond de andersglobalistenbeweging volop in de belangstelling. Een beweging die het door haar heterogene karakter aan 'focus' ontbrak, maar waar toch een onderbouwde kritiek aan ten grondslag lag. Maar uiteindelijk is extreem-rechts ook met d�*t verhaal gaan lopen: niet door kritiek op de manier van globalisering zelf, maar door kritiek op de symptomen ervan: enerzijds lost dat niets op, anderzijds maakt ze de problemen daardoor wel aanschouwelijk en minder abstract. De linkerzijde reageert m.i. te weinig op de rechts-liberale koers van de EU. Hun afwijzing van het referendum vind ik ongepast. Normaliter kan een democratisch bestel ook zonder referenda functioneren (liefst zelfs!), maar net omdat de EU zo'n democratisch deficit vertoont, zou zo'n referendum een interessant drukkingsmiddel kunnen zijn.

[size=3][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]
Citaat:
Telkens Sp.a een stap in de richting van Groen zet, zet Groen een stap achteruit. Sp.a en Groen moeten beseffen dat als Groen niet eens een stap in de richting van de Sp.a zet, de tango moet stoppen, anders verdwijnen ze allebei van de dansvloer. Liefst van al zie ik Sp.a, Groen en Spirit samen op de dansvloer, pogodansen en stage-diven. Als de linkerzijde samen danst, wedden dat het dan moeilijk dansen wordt voor die oude rechtse knarren.[/size][/font] [/font]
Citaat:
[/size]
Eerlijk gezegd, ik heb het altijd vreemd gevonden dat Groen als een linkse, progressieve partij wordt beschouwd. In wezen kan het groene gedachtegoed evengoed ingepast worden in een rechtse, conservatieve stroming (Versteylen et al.). De Groenen hebben alleen nog nut om te vermijden dat de Sp.a. aan de linkerzijde geen concurrentie te duchten meer heeft en dus nog verder naar het centrum kan opschuiven (de linkse kiezer heeft dan toch geen alternatief meer, met alle respect voor de sympathieke studentjes van de LSP ).

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 7 april 2005 om 10:06.
Den Duisteren Duikboot is offline