Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2011, 00:07   #47
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat Kadhaffi burger afschiet op een manier die niet door de beugel kan, staat vast. Dat ze "onschuldig" zijn, niet. Het gaat over opstandelingen die al dan niet terecht zijn regime aanvallen.

Er zijn internationale protocollen hoe men in deze situatie zich dient te gedragen tegenover de tegenpartij, Kadhaffi schendt deze zonder veel schaamte.

Wat betreft deze draad: TS doet aan ernstige desinformatie.
Laten we bij de feiten blijven. De betogers in Iran zijn opstandelingen geworden die legereenheden hebben aangevallen en verjaagd en die oprukten naar Sirte en Tripoli. Het werd een burgeroorlog. Het leger bood eerst weinig weerstand en verloor terrein. Daarna zette het leger zwaardere middelen in, zoals tanks vliegtuigen en oorlogsschepen en daarmee werden de opstandelingen verdreven. Volgens mij bestaan er geen protocollen voor het voeren van een burgeroorlog en anders had de resolutie van de veiligheidsraad daar wel op gewezen. Dus Kadaffi schendt geen protocollen.

Je schrijft zelf dat de opstandelingen 'al dan niet terecht zijn regime aanvallen'. Ik weet niet of daar de doodstraf op staat, maar dat zou best kunnen. Dus worden de opstandelingen met grof geweld aangevallen.

Is dat geweld excessief? Naar wiens maatstaven? Bijvoorbeeld, de Amerikaanse mariniers die de twee piloten van de neergestorte F15 kwamen redden schoten zonder pardon op de burgers die naar het wrak waren gegaan om de piloten te helpen. Mocht dit bericht onwaar zijn dan kan ik nog wel iets vertellen over burgerslachtoffers van Bush in Irak.

Citaat:
Channel 4 News meldt dat Amerikaanse militairen op dorpelingen in de buurt van Benghazi hebben geschoten toen zij de piloot redden van de F-15 die maandag neerstortte. Alle zes gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Niemand is tot op dit moment aan zijn verwondingen overleden. Bij een jongen die ook werd geraakt, moet waarschijnlijk een been worden geamputeerd.

De Amerikanen ontkennen dat er gewonden zijn gevallen bij de redding. "Het is niet gebeurd, ik kan dit voor honderd procent ontkennen", zei een woordvoerder van het Amerikaanse leger tegen verslaggever van The Guardian die meevaart op het vliegdekschip USS Kearsarge in de Mddellandse Zee.
Piero is offline